Adhd
Kartläggning och utredning
Diagnostik av adhd vid skadligt bruk och beroende
Råd och rekommendationer om utredning av adhd hos individer med pågående skadligt bruk eller beroende. Insatsen bygger vidare på initial kartläggning och diagnostisk utredning.
Målgrupp eller situation
Individer med ett tidigare eller pågående skadligt bruk eller beroende som utreds för adhd.
Kunskapsläge
Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) rekommenderar att individer med misstänkt neuropsykiatrisk funktionsnedsättning erbjuds en neuropsykiatrisk utredning enligt fastställda grundprinciper (prioritet 1). Individer med skadligt bruk och beroende är en utsatt grupp som behöver prioriteras för utredning och behandling.
Kompetenskrav
Utredningsteamet bör bestå av minst legitimerad psykolog och specialistläkare eller ST-läkare inom psykiatrisk specialitet och ha tillgång till kompetens inom både beroendevård och psykiatrisk diagnostik.
Sammanfattning
Förekomsten av adhd hos vuxna med beroendediagnos är betydligt högre än i normalbefolkningen (20–30 procent). Beroendeproblematik ökar angelägenhetsgraden för utredning och påverkar även upplägg och omfattning av utredningen.
Beroendeproblematik ställer större krav vid utredning och behandling av adhd och på många håll har praxis varit att villkora adhd-vård med drogfrihet. Det finns inte något krav på drogfrihet och individer med misstänkt adhd och skadligt bruk eller beroende bör tvärtom prioriteras för utredning och behandling av adhd, parallellt med insatser riktade mot beroendeproblematiken. Att kartlägga det skadliga bruket eller beroendet är därför av största vikt i samband med en neuropsykiatrisk utredning.
Genomförande
Adhd och samtidigt skadligt bruk eller beroende är ett riskfyllt tillstånd och fördröjda insatser ökar riskerna ytterligare. För att utreda och diagnostisera adhd vid samtidigt pågående skadligt bruk eller beroende behöver man göra en individuell bedömning av förutsättningarna och anpassa tillvägagångssättet utifrån individens behov.
Initial kartläggning och diagnostisk utredning utgör grunden för diagnostiken. Vid behov kan utredningen kompletteras med riktade undersökningar och testning. Ibland behöver man först prioritera insatser för beroendeproblematiken innan man fullföljer utredningen och inleder behandling.
Anpassa utredningen efter individens behov
Individens status i stunden avgör om det går att genomföra olika moment. Vissa delar kan behöva förberedas med närstående, som till exempel inhämtning av information från skola eller barndom. Målsättningen är att skapa så goda förutsättningar som möjligt för en säker diagnostik och att samtidigt ha en tolerans och beredskap för osäkerhet i diagnostiken.
Individer som har skadligt bruk eller beroende, misstänkt adhd och en komplex livssituation behöver ofta stöd för att genomföra utredningsprocessen på ett bra sätt. Samverkan med andra vårdgivare, kommunal verksamhet eller närstående är då nödvändig för att genomföra utredningen. Insatser riktade mot beroendeproblematiken ges parallellt.
Kartlägga med stöd av tidslinjer
En noggrann genomgång av när symtomen börjat, om och hur de visat sig före debut av skadligt bruk och under drogfria perioder är ett sätt att avgöra om problemen är relaterade till beroende eller till adhd. Tidslinjer är hjälpmedel som förtydligar hur olika problem förhåller sig till varandra. Anamnes tas upp från individ och närstående. Även andra kan bidra med information, till exempel arbetsgivare eller tidigare eller nuvarande lärare.
Kartlägga funktionsförmåga
Bedömning av aktuell funktionsförmåga innefattar hur både adhd-symtom och skadligt bruk eller beroende påverkar individens fungerande i vardagen. Man behöver undersöka om de svårigheter som framkommer är tillfälliga eller varaktiga. Ta reda på hur funktionen såg ut före debuten av skadligt bruk. Värdera också funktionen under perioder av skadligt bruk eller beroende. Tänk på att de funktionsnedsättningar som funnits under perioder av skadligt bruk eller beroende inte enbart måste vara konsekvenser av det skadliga bruket i sig. Information från individen, närstående och eventuella andra informanter kan kompletteras med strukturerade formulär avseende funktionsförmåga.
Bedöma kognitiva funktioner
Tidigare studie- och yrkesprestationer eller annan anamnestisk information kan ge en uppfattning om individens intellektuella nivå. Tidigt debuterande och långvarigt skadligt bruk eller beroende av alkohol, droger och i synnerhet lösningsmedel kan dock medföra både påverkad skolgång och kognitiv funktionssänkning senare i livet. En fördjupad funktionsbedömning inkluderande kognitiva tester kan ge ökad kunskap om kognitiv funktion och underlag för riktade insatser och stöd.
Testning av kognitiva funktioner görs med fördel när de akuta effekterna av bruket har klingat av. Tiden för detta kan variera med brukets intensitet och vilken substans som används. Ibland behöver man förstå mer om den kognitiva funktionen trots pågående substansbruk. Testning kan då genomföras ändå, så länge inte aktuellt status i stunden hindrar.
Information om aktuell funktion och förmåga kan utgöra en baslinje och vara till hjälp vid utformning av insatser även om det rör sig om en tillfälligt sänkt funktion. Kognitiv testning kan också göras i ett senare skede efter att adhd-diagnos är ställd och behandlingen har inletts. Det kan då ge stöd för långsiktiga anpassningar.
Bedömning och fortsatta insatser
Efter att tillräcklig information har samlats in sammanfattas utredningen och man tar ställning till
- debutålder, varaktighet, art och grad av adhd-symtom och om det finns en kliniskt signifikant funktionsnedsättning inom olika områden
- om symtomen motsvarar diagnoskriterier för adhd inkluderande att symtomen inte enbart förekommer till följd av skadligt bruk eller beroende
- eventuell annan tilläggsproblematik/samtidigt psykiatriskt tillstånd
- behov av ytterligare kompletterande undersökningar.
Att följa upp funktionsförmågan över tid kan vara nödvändigt för att öka förståelsen för individens svårigheter och anpassa insatser. Vid osäkerhet i bedömningen bör individen erbjudas planerad uppföljning för förnyad klinisk bedömning. Behandlingsutfall kan ge information som blir vägledande i diagnostiskt oklara fall. Vid otillräcklig effekt av behandling bör man alltid ta ställning till om diagnosen är rätt och/eller om det finns annan samtidig problematik eller kognitiva svårigheter som missats.
När osäkerheten är extra stor
När förutsättningarna är så osäkra att man trots en grundlig utredning inte kan ta ställning till om diagnoskriterierna möts behöver man väga nyttan med en diagnos mot riskerna med att inte ställa diagnosen. Att ställa en ospecificerad adhd-diagnos, inleda behandling och planera en omprövning av diagnostiken kan vara ett alternativ i dessa lägen. Det förutsätter att det finns ett team runt individen och att utredning och behandling görs sammanhållet. Vid allvarlig beroendeproblematik kan adhd också utredas inom ramen för heldygnsvård.
Fortsatta insatser
Sammanfatta utredningen och bedömningen med återföring till individen, närstående och eventuellt inremitterande. Ta tillsammans med individen och närstående ställning till lämpliga insatser och kom överens om en vårdplan. Det ska göras oavsett om utredningen lett fram till en diagnos eller inte. Informera tydligt om hur utvärdering och uppföljning ska gå till.
Vid adhd och samtidigt skadligt bruk eller beroende bör adhd-läkemedel erbjudas efter behov och efter en individuell bedömning, samtidigt med annat stöd för både adhd och beroendeproblematiken. Det ställer krav på nära samverkan mellan berörda verksamheter. Fast vårdkontakt, vård- och stödsamordnare, case-manager eller motsvarande funktion är av särskilt stor vikt för individer med adhd och komplexa vårdbehov.
Material
ANDTS – riskbruk, missbruk och beroende, Socialstyrelsen
Vård- och insatsprogrammet för missbruk och beroende
Om bedömningsinstrument vid skadligt bruk och beroende, Kunskapsguiden