Stöd att hantera stress och oro

Schizofreni och liknande tillstånd

Behandling och stöd

Stöd att hantera stress och oro

Genom att minska individens sårbarhet för stress gynnas återhämtningen. Denna insats hjälper individen att minska stress och oro.

Målgrupp eller situation

Insatsen riktar sig till individer som, på grund av stark stress, är i behov av stöd för att kunna hantera sin grundläggande vardag. Till exempel för att kunna sköta hushåll, ekonomi, läkemedelsbehandling och samspela socialt med andra.

Kunskapsläge

Beprövad erfarenhet.

Kompetenskrav

Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.

Sammanfattning

Att, tillsammans med individen:

  • Utforma en strategi för stödet
  • Föra samtal med individen utifrån stress- och sårbarhetsmodellen
  • Stödja individen att stärka sin förmåga att hantera stress och oro
  • Träna färdigheter att hantera stress och oro
  • Gemensamt utvärdera insatserna

Att tänka på:

  • Det finns lätt tillgängliga manualer att följa för att ge olika insatser.
  • Olika insatser kan behöva ges, från en eller flera personer, som är involverade i individens vård och omsorg.

Insatserna kan behöva ges under lång tid.

Genomförande

Stödet utformas tillsammans med individen som själv får berätta om sina resurser och svagheter. Vilka personer och situationer utlöser stress? Vilka situationer ger avkoppling och glädje? Kan vissa sysslor i vardagen underlättas för att minska stressen? Vilka förändringar behöver göras för att minska den generella stressnivån? '

Olika insatser kan behöva ges från flera personer som är involverade i individens vård och omsorg och behöva ges under lång tid. Om individen har insatser från både socialtjänst och hälso- och sjukvård och det finns behov av samordning ska en samordnad individuell plan upprättas, SIP. Se SIP, samordnad individuell plan.

Att ge stöd att minska stress och oro kan till exempel innebära att erbjuda individen hjälp med:

  • Att kartlägga de situationer som orsakar stress och oro
  • Träning i problemlösning
  • Träning i att hantera sociala situationer och relationer
  • Att utforma en handlingsplan för att hantera situationer som orsakar stress och oro
  • Träna färdigheter att hantera identifierade situationer
  • Att förbättra stöd från nätverk
  • Att ev minska bruk av alkohol och droger

Stödet utformas efter individens behov och orsakerna till stressen och oron. Faktorer som kan utlösa stark stress är bland annat: oro för ekonomi, konflikter i relationer, brist på rutiner, sömnsvårigheter och ensamhet. Olika sätt att arbeta med att hantera stress och oro följer nedan.

Praktiskt stöd kan innefatta: 

  • Snabb och effektiv krishantering som när pengar tagit slut
  • Stöd att hantera konflikter i relationer eller då det ”kört ihop sig” på något sätt i vardagslivet
  • Stöd att skapa struktur och rutiner
  • Dygnsreglerande stöd
  • Planering av aktiviteter som ger avkoppling och glädje

Att schemalägga vardagliga moment kan hjälpa till att skapa struktur. I planeringen kan också ingå att se till så att det finns utrymme  aktiviteter som ger glädje och återhämtning. Se även  kognitivt stöd och sömnhygien

Genom träning i relevanta färdigheter stärks förmågan att förebygga och hantera stress. Inslag kan vara:

  • Träning i att upptäcka stress, vilka faktorer som utlöser stress och stressens konsekvenser.
  • Träning i strukturerad problemlösning och att kommunicera

Se även Boendestöd, vägledning för praktiskt genomförande och Psykopedagogiska behandlingsprogram med social färdighetsträning.

Motiverande samtal är en metod som kan användas som stöd för att tillsammans med individen utforska nya syn- och tankesätt och åstadkomma förändring. Den går i korthet ut på att:

  • Hjälpa individen att med egna ord formulera en egen förståelse av sina problem
  • Hjälpa individen att hitta och formulera egna argument för att göra en förändring
  • Stödja förändringsprocessen genom att uppmuntra framsteg (även de små)

Läs mer om Motiverande samtal här.

Kommunikationsträning kan innehålla att lära sig uttrycka sina behov och bekymmer på ett direkt och tydligt sätt.

  • Träna på att kommunicera på ett konstruktivt sätt, t ex en aktuell problemsituation
  • Träna på att lyssna aktivt
  • Träna på att uppmärksamma varandras tillmötesgående och ansträngningar
  • Träna på att visa uppskattning
  • Be om något på ett positivt sätt
  • Träna att uttrycka negativa känslor på bra sätt
  • Träna på att se värdet av och att kunna göra kompromisser

Psykopedagogisk utbildning syftar till att ge hopp och en bättre relation och att  minska känslomässig spänning genom ökad förståelse och kunskap.

Utbildningen innefattar att:

  • lära sig identifiera tidiga varningstecken på återfall och formulera en krisplan
  • identifiera skyddande faktorer vilket är olika för olika individer men kan tex vara nära relationer, meningsfull sysselsättning, vård- och stöd
  • tala om att stressfaktorer kan öka risken att drabbas av sjukdom/ohälsa, såsom skadligt bruk av droger/alkohol och konflikter i nära relationer
  • kommunikationsträning

Ibland är ett läkemedelsrelaterat stöd nödvändigt att hålla tillbaka ångest och höja stresströskeln.

Uppföljning

Uppföljningen anpassas till varje individs unika behov och förutsättningar. De mål som sätts upp för insatsen är individuella och de följs upp kontinuerligt under insatsen.

Material

Stödmaterial för att arbeta med stress och ångest finns i följande manualer

ESL- manualer att ladda ner 

Case Management Vård- och stödsamordning- arbetsmodell och arbetsblad 2018, Region Skåne och Kommunförbundet Skåne

Illness Management Recovery (IMR), Nationella vård- och Insatsprogram

SCL 90, Socialstyrelsen

 

Märkning

  • Utförare: Psykiatrisk öppenvård, Psykiatrisk heldygnsvård, Funktionshinderomsorg | Socialpsykiatri
  • Yrkesroll: Psykolog, Vårdbiträde, Dietist, Lärare | Förskollärare | Fritidspedagog, Barnskötare | Elevassistent | Fritidsledare, Tandvårdsyrke
  • Typ av behandling/stöd: Behandlings- och stödförlopp, Anpassning | Hjälpmedel, Psykosociala insatser, Psykologisk behandling, Hälsofrämjande insatser
  • Åldersgrupp: Vuxna (18-64 år), Äldre (65- år)
  • Tillståndets svårighetsgrad: Lindrig, Medelsvår, Svår