Rådgivande samtal om privatekonomi

Gå till huvudsidan: Adhd

Adhd

Behandling och stöd

Rådgivande samtal om privatekonomi

Alla kan drabbas av ekonomiska problem. Ett rådgivande samtal kan stödja individen att komma vidare och hitta vägar för att hantera sin ekonomi.

Målgrupp eller situation

Individer med ekonomiska problem eller som riskerar att få ekonomiska problem.

Kunskapsläge

Konsumentverkets stödmaterial för att ställa frågor och ge råd om privatekonomi.

Kompetenskrav

Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.

Sammanfattning

Många känner skam över sin ekonomiska situation och försöker dölja problemen. Individer som hamnat i ekonomiska problem eller långvarig skuldsättning behöver få veta att de inte är ensamma och att det finns hjälp att få.

Genom att ställa frågor om ekonomi och skuldproblem kan man bidra till att individen kommer vidare och hittar vägar för att hantera sin ekonomiska situation.

Genomförande

Ett rådgivande samtal om privatekonomi kan inledas med en enkel kartläggning av individens ekonomiska situation. Samtalet anpassas till individens livssituation och förutsättningar. Det kan ske i grupp eller individuellt.

Adhd kan medföra en lägre ekonomisk kompetens och ett försvårande ekonomiskt beteende. Det kan yttra sig som att individen har svårt att överblicka sin ekonomi, tappar kontrollen över sina utgifter, har lägre sparande, högre efterfrågan på krediter och en ökad risk för att hamna hos Kronofogden. Individer med adhd löper därför en högre risk att få problem med sin privatekonomi.

Exempel på ekonomisk kompetens är förmågan att

  • bedöma risker och fördelar med att ta ett lån
  • göra en budget
  • beräkna hur mycket pengar som finns kvar efter ett köp
  • fatta välgrundade ekonomiska beslut.

Exempel på försvårande ekonomiska beteenden är att

  • undvika eller skjuta upp att fatta beslut eller betala räkningar
  • agera spontant, dvs att fatta snabba beslut utan att tänka på konsekvenserna
  • agera intuitivt och basera beslut på magkänsla.

Frågor om ekonomi bör vara lösningsfokuserade och ge individen stöd att hitta vägar framåt för att förändra och förbättra sin situation. 

Förslag på hur man kan inleda ett samtal om ekonomi: 

  • Känner du dig ofta stressad över din privatekonomi och är rädd att pengarna inte ska räcka till dina utgifter?
  • Klarar du vardagen utan att handla på avbetalning eller kredit, eller genom att låna pengar?
  • Har du skulder som du har svårt att betala av?
  • Upplever du att det är svårt att veta vilka utgifter och räkningar du bör prioritera om pengarna inte räcker?
  • Har du någon att prata med om din ekonomiska situation?
  • Hur skulle du beskriva att din ekonomi mår idag?
  • Om din ekonomi var i balans, hur skulle det påverka dig i ditt liv?
  • Av allt som du gör idag, vad är det som är till mest hjälp för dig och din ekonomi?
  • Vilka idéer har du för att din ekonomi ska bli bättre?
  • Vem/vilka kan stötta dig på bästa sätt?

Förslag på råd att ge till individen:

  • Betala hyra, el och mat först. Därefter är medicin och hemförsäkring viktiga utgifter. Om pengarna inte räcker måste du prioritera.  
  • Fundera över ditt bästa råd till dig själv. Vad kan du förändra för att din ekonomi ska bli bättre? 
  • Kan du minska dina utgifter? Gör en budget och få överblick över inkomster och utgifter. 
  • Ta kontakt med den du är skyldig pengar. Kanske kan du få en längre avbetalningsplan och stoppa räntekostnader och extra avgifter. 
  • Ta hjälp! Det är aldrig för sent att ta hjälp. Alla kommuner erbjuder kostnadsfri budget- och skuldrådgivning.

När problemen är så stora att enbart råd är otillräckliga bör man hänvisa individen till ytterligare hjälp.

Alla kommuner erbjuder kostnadsfri budget- och skuldrådgivning. Hos en budget- och skuldrådgivare kan man till exempel få hjälp med att

  • planera sin ekonomi 
  • göra en budget
  • hantera och prioritera sina skulder
  • kontakta dem man är skyldig pengar.

Budget- och skuldrådgivningen arbetar under sekretess och kan även ge stöd före, under och efter en skuldsanering.

Uppföljning

Beroende på i vilket sammanhang som man möter individen kan samtalet följas upp. Fokus bör då ligga på 

  • hur individens ekonomiska situation har förändrats
  • om det finns nytillkomna händelser som påverkat 
  • om det finns behov av ytterligare stöd riktat mot ekonomin eller mot andra områden som påverkar.

Material

Få koll på ekonomin,  Riksförbundet Attention

Din ekonomi, Konsumentverket

Om Konsumentverkets skolmaterial, Konsumentverket

E-kurs

Innehåll, Våga prata pengar

Stödmaterial

Hur mår din ekonomi? samt övrigt stöd | Publikationer, Konsumentverket

Gör en egen budget Budgethäfte | Publikationer, Konsumentverket

Beräknade hushållskostnader | Publikationer Konsumentverket

Kostnader för att flytta hemifrån | Publikationer, Konsumentverket

Märkning

  • Utförare: Mödra- och barnhälsovård, Primärvård | Första linje, Psykiatrisk öppenvård, Psykiatrisk heldygnsvård, Psykiatrisk akutvård, Somatisk öppenvård, Habilitering, Somatisk heldygnsvård, Somatisk akutvård, Tandvård, Kommunal hälso- och sjukvård, Individ- och familjeomsorg, Funktionshinderomsorg | Socialpsykiatri, Äldreomsorg, Förskola | Pedagogisk omsorg, Skola | Elevhälsa, Familjecentral, Ungdomsmottagning, Mariamottagning
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog, Sjuksköterska, Undersköterska | Behandlingsassistent | Skötare, Vårdbiträde, Logoped, Dietist, Fysioterapeut, Arbetsterapeut, Kurator | Socionom, Psykoterapeut, Socialsekreterare | Biståndshandläggare, Personal i boende, daglig verksamhet och korttidsverksamhet | Personlig assistent | Boendestödjare, Lärare | Förskollärare | Fritidspedagog, Barnskötare | Elevassistent | Fritidsledare, Specialpedagog | Speciallärare, Tandvårdsyrke, Ledning | Administration, God man | Förvaltare
  • Typ av behandling/stöd: Behandlings- och stödförlopp, Planering | Handläggning (inkl. myndighetsutövning) | Samordning, Psykoedukation med eller utan övningsmoment, Anpassning | Hjälpmedel, Omsorg | Omvårdnad, Psykosociala insatser, Psykologisk behandling, Läkemedelsbehandling, Medicinteknisk behandling, Hälsofrämjande insatser, Familj- och närståendestöd, Stöd i boende | Boendestöd, Stöd för studier, arbete och sysselsättning (inkl. rehabilitering), Ekonomiskt bistånd, Utbildning
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år), Vuxna (18-64 år), Äldre (65- år)
  • Tillståndets svårighetsgrad: Lindrig, Medelsvår, Svår
  • Tillstånd: ADHD