Remissversion: Depression och ångestsyndrom (2025)
Behandling och stöd
Kognitiv beteendeterapi vid paniksyndrom hos barn och ungdomar
Kognitiv beteendeterapi (KBT) vid paniksyndrom hos barn och ungdomar fokuserar på strategier för att hantera ångest och minska undvikande. Behandlingen kan ges enskilt och i grupp.
Målgrupp eller situation
Barn och ungdomar med diagnostiserat paniksyndrom.
Kunskapsläge
Enligt riktlinjer för ångest- och tvångssyndrom från Svensk barn- och ungdomspsykiatrisk förening (SFBUP) ska KBT erbjudas till barn och ungdomar med paniksyndrom.
Kompetenskrav
Psykolog eller legitimerad psykoterapeut med relevant psykoterapiinriktning, eller hälso- och sjukvårdspersonal med grundläggande psykoterapiutbildning (tidigare steg-1) med relevant inriktning under kvalificerad handledning.
Sammanfattning
Vid paniksyndrom hos barn och ungdomar bör psykologisk behandling med KBT erbjudas när enbart psykopedagogisk behandling inte har givit tillräcklig effekt. Fokus i behandlingen är på gradvis exponering för kroppsliga reaktioner och situationer som ger upphov till obehag, utan att barnet eller ungdomen använder sig av säkerhets- eller undvikandebeteenden. Förskola/skola och vårdnadshavare bör vara delaktiga i behandlingen. Utgångspunkten för behandlingen bör vara en vetenskapligt utvärderad behandlingsmanual.
Genomförande
KBT-behandling kan ges individuellt eller i grupp, med olika grad av föräldrainvolvering. Vid paniksyndrom kan behandlingen även erbjudas som internetförmedlad KBT (IKBT), vilket innebär modulbaserad behandling med stöd via video och/eller chatt. Behandlingsinterventioner anpassas efter individens symtombild.
KBT vid paniksyndrom hos barn och ungdomar fokuserar på tekniker för att hantera och minska panikattacker samt minska rädslan för dessa. Grundkomponenterna i behandlingen är
- psykoedukation
- kartläggning av panikattacker och triggar
- kognitiv omstrukturering
- exponering
- andnings- och avslappningstekniker
- föräldrainvolvering
- återfallsprevention.
Psykoedukation
Barnet eller ungdomen och eventuellt föräldrar informeras om paniksyndrom, dess fysiologiska mekanismer och hur panikattacker vidmakthålls av undvikande och katastroftankar. Fokus ligger på att avdramatisera symtomen och förklara att de inte är farliga.
Kartläggning av panikattacker och triggar
Identifiera de situationer, tankar och kroppsliga sensationer som triggar panikattacker. Utforska undvikandebeteenden och säkerhetsbeteenden som vidmakthåller ångesten.
Kognitiv omstrukturering
Barnet eller ungdomen får lära sig att identifiera och ifrågasätta katastroftankar som uppstår under panikattacker, till exempel "Jag kommer att svimma" eller "Jag dör", och ersätta dessa tankar med mer realistiska och hjälpsamma tankemönster.
Exponering
Exponering för kroppsliga sensationer (interoceptiv exponering)
Barnet eller ungdomen utsätts gradvis för de kroppsliga sensationer som hen upplever under panikattacker, till exempel snabb andning och yrsel, för att minska rädslan för dessa.Övningar kan inkludera hyperventilation, snurra på plats eller springa på stället för att framkalla känslor i en kontrollerad miljö.
Exponering för ångestväckande situationer (in vivo-exponering)
Barnet eller ungdomen exponeras gradvis för situationer som de vanligtvis undviker på grund av rädsla för panikattacker, till exempel att åka buss eller vistas i folkmassor. Målet är att minska undvikande och öka tryggheten i vardagen.
Andnings- och avslappningstekniker
Barnet eller ungdomen får lära sig enkla andningstekniker som motverkar hyperventilation och som hjälper barnet eller ungdomen att återfå lugn under en panikattack. Dessa tekniker används som stöd men inte som säkerhetsbeteenden.
Föräldrainvolvering
Om det är relevant arbeta med föräldrar för att minska överdrivet trygghetsskapande och förstärkning av undvikandebeteenden. Föräldrar kan också behöva stöd för att kunna hjälpa barnet eller ungdomen att genomföra exponeringar.
Återfallsprevention
Arbeta med att identifiera varningstecken på återfall och skapa en plan för att hantera dem. Stärk färdigheter för att hantera framtida stress och ångest.
Uppföljning
Uppföljning av behandling vid depression och ångestsyndrom hos barn och ungdomar bör alltid göras kontinuerligt på individnivå med hjälp av validerade skattningsskalor. En central intervention i slutet av behandlingar är att formulera en vidmakthållandeplan. Uppföljning och bedömning av kvarvarande symtom och funktionsnivå bör göras i samband med behandlingsavslut, och för tillstånd med risk för återfall kan man behöva följa upp även efter avslutad intervention.
Skattningsinstrument för uppföljning av paniksyndrom hos barn och ungdomar
Symtom- och funktionsskattningar är olika användbara beroende på barnets eller ungdomens ålder och mognadsgrad. Man använder ofta kompletterande föräldraskattningar. Val av skalor görs utifrån den kliniska bilden.
Följande symtomskattningsskala rekommenderas vid paniksyndrom:
RCADS med RCADS-panik subskala
Samtidig paniksyndrom och depression
RCADS- 47 – Revised Child Anxiety and Depression Scale med 47 frågor
RCADS är en vidareutveckling av Spence ångestskala (SCAS) med tillägg av en delskala för depression. RCADS med 47 frågor och subskalor korresponderar bra mot flera ångestsyndrom i DSM-systemet (social fobi, paniksyndrom, GAD, tvångssyndrom, separationsångest) och depression. Barnet eller ungdomen ska bedöma hur hen känner sig för närvarande och skatta på en fyrgradig skala (0=aldrig, 1=ibland, 2=ofta, 3=alltid). Totalpoäng för 47 frågor är mellan 0–141. RCADS finns i föräldraversioner, RCADS-P. Beroende på individens ålder och mognadsgrad används föräldraskattning och/eller självskattning.
Funktion/hälsorelaterad livskvalitet hos barn och ungdomar
Påverkan på funktion rekommenderas följas med det/de instrument som är adekvat/a utifrån den kliniska bilden.
CGAS – klinikerskattad Children Global Assessment Scale
CGAS är väl etablerat i Sverige och ett uppföljningsmått i kvalitetsregistret för barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), Qbup. För att skattningen ska vara tillförlitlig krävs att klinikern har specifik utbildning och kalibrerat sin bedömning.
WSAS-Y/P – ungdoms- och/eller föräldraskattad Work and Social Adjustment scale, youth version
WSAS-Y är avsedd för barn och ungdomar 6–19 år. WSAS-P fylls i av föräldrar för att skatta deras barns svårigheter. Respondenten skattar hur mycket upplevda problem påverkar funktion i fem vardagliga områden.
SDQ – Strengths and Difficulties Questionnaire
SDQ består av 25 frågor och finns för flera åldersgrupper. För barn två–fyra år skattas SDQ av föräldrar/lärare. Föräldra- och självskattning finns för barn och ungdomar 4–17 år och barn och ungdomar 11–17 år.
För skattning av hälsorelaterad livskvalitet rekommenderas följande:
KIDSCREEN-10
Ett kort index med tio frågor som mäter allmän hälsorelaterad livskvalitet hos barn och ungdomar.
Material
Riktlinjer för ångest- och tvångssyndrom, Svenska föreningen för barn- och ungdomspsykiatri
Vidmakthållandeplan, formulär för utskrift till individen (pdf, ny flik)
CGAS, mini-guide och webbutbildning, Barn- och ungdomspsykiatri
KIDSCREEN-10, information och formulär
RCADS, information, Kompetenscentrum psykisk ohälsa
SDQ, information och formulär, Kompetenscentrum psykisk ohälsa
WSAS-Y och WSAS-P, formulär, Rucklab (pdf, ny flik)