Uppföljning på individnivå i socialtjänsten

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Uppföljning på individnivå

Uppföljning på individnivå i socialtjänsten

Genom att systematiskt dokumentera arbetet och följa upp insatser som ges kan man säkerställa att den enskilda individen får rätt stöd.

Målgrupp eller situation

Individer som har behovsprövade insatser från socialtjänsten.

Kunskapsläge

Att systematiskt följa upp insatser är centralt i evidensbaserad praktik. Socialtjänsten har ett tydligt ansvar att kontinuerligt följa upp att insatser genomförs som planerat, att de är ändamålsenliga och att de fortfarande svarar mot individens behov.

Kompetenskrav

Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.

Sammanfattning

Individuell uppföljning görs tillsammans med individen för att följa upp hur det går och för att säkerställa att hen får rätt stöd utifrån sina behov och önskemål. Uppföljning görs både av handläggaren som beviljar insatser och av den verksamhet som utför insatserna. 

Att systematiskt följa upp om det skett en förbättring eller försämring av individens situation ger indikationer på om en viss insats eller en kombination av insatser varit verksamma eller inte.

Genomförande

Kontinuerlig uppföljning görs både av beviljade insatser och av individens planer, till exempel genomförandeplanen. När individen har insatser från både socialtjänst och hälso- och sjukvård och insatserna behöver samordnas ska uppföljning också göras via en samordnad individuell plan, SIP. Om individen har en individuell plan enligt LSS kan även den användas för individuell uppföljning. Man kan behöva anpassa uppföljningen utifrån individens förmåga att förstå och kommunicera och närstående kan involveras utifrån behov. 

I uppföljningen tar man reda på

  • hur insatsen fortlöper
  • om individen är nöjd med det stöd hen får
  • om behoven har förändrats 
  • om insatser behöver läggas till, justeras eller avslutas.
Barns behov i centrum (BBIC)

BBIC är ett handläggnings- och dokumentationssystem för socialtjänstens barn- och ungdomsvård. Det innehåller en struktur för handläggning, genomförande och uppföljning av myndighetsutövningen och är ett arbetssätt för att utreda och följa upp barns behov, mål och resultat. Dokumentationen följer på ett strukturerat sätt den process som barnet genomgår i socialtjänsten. 

Individens behov i centrum (IBIC)

IBIC är ett handläggnings- och dokumentationssystem för socialtjänsten i mötet med  individer som behöver stöd i sitt dagliga liv oavsett ålder eller funktionsnedsättning. Genom IBIC utreds och dokumenteras individens resurser, behov, mål och resultat på ett strukturerat sätt i handläggning, genomförande och uppföljning av beviljad insats. IBIC ger också stöd för samtal med anhöriga för att kartlägga deras situation och behov av stöd. 

Det finns ytterligare specifika metoder och arbetssätt för systematisk uppföljning, till exempel

  • Målinriktad och systematisk utvärdering av insatser för enskilda personer (MOS)
  • Addiction Severity Index (ASI) för individer som även har ett skadligt bruk och beroende.

Alla planer kopplade till den enskilde individen ska regelbundet följas upp. Hur ofta uppföljningen görs styrs av plan, insats och individens eget önskemål.

Individen ska vara delaktig i uppföljningen av sina planer. Stäm av med individen när, var och på vilket sätt hen önskar ha sin uppföljning och ge förslag om det är lämpligt. Fråga om hen önskar att en närstående, god man eller förvaltare deltar. För barn under 18 år ska vårdnadshavare delta. Om individen inte önskar att närstående, god man eller förvaltare deltar under mötet, fråga hur de kan göras delaktiga i efterhand, till exempel genom att återkoppla uppföljningen.

Inför uppföljning av planen behöver man fundera på hur uppföljningen kan tillgängliggöras. Ta ställning till om det finns behov av

  • förberedande frågor på t.ex. papper, mail eller sms
  • bildstöd (digitalt eller analogt)
  • flera kortare möten där några områden diskuteras varje tillfälle
  • att samtala om områden i planen, t.ex. under ett möte eller i samband med att aktiviteter eller insatser i planen utförs.

Uppföljning

Uppföljningen kan leda till

  • revidering av individens plan eller planer
  • att kontakt tas med enhetschef för vidare stöd eller kännedom
  • samverkan med annan aktör, t.ex. hälso- och sjukvård, skola, högre utbildning eller Arbetsförmedling, för att tillgodose andra behov hos individen
  • att insatser justeras, läggs till eller avslutas.

Erbjud individen att ta del av uppföljningen skriftligt genom sammanställda anteckningar eller genom en ny uppdaterad plan.

Märkning

  • Utförare: Familjecentral, Ungdomsmottagning, Mariamottagning, Individ- och familjeomsorg, Funktionshinderomsorg | Socialpsykiatri, Äldreomsorg
  • Yrkesroll: Socialsekreterare | Biståndshandläggare, Personal i boende, daglig verksamhet och korttidsverksamhet | Personlig assistent | Boendestödjare
  • Typ av behandling/stöd: Behandlings- och stödförlopp, Planering | Handläggning (inkl. myndighetsutövning) | Samordning, Anpassning | Hjälpmedel, Omsorg | Omvårdnad, Psykosociala insatser, Familj- och närståendestöd, Stöd i boende | Boendestöd, Stöd för studier, arbete och sysselsättning (inkl. rehabilitering), Ekonomiskt bistånd
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år), Vuxna (18-64 år), Äldre (65- år)
  • Tillståndets svårighetsgrad: Lindrig, Medelsvår, Svår