Remissversion: Autism
Behandling och stöd
Rådgivande samtal om fysisk aktivitet
Ett kortare eller längre samtal med information och råd om fysisk aktivitet, för att minska stillasittande, främja individens fysiska aktivitet och förebygga livsstilsrelaterad ohälsa.
Målgrupp eller situation
Individer med särskild risk som är otillräckligt fysiskt aktiva. Till särskild risk räknas sjukdomar som metabolt syndrom, KOL, diabetes och hjärt- och kärlsjukdom. Andra riskfaktorer kan vara låg socioekonomisk status, fysisk, psykisk och kognitiv funktionsnedsättning samt flera ohälsosamma levnadsvanor samtidigt.
Kunskapsläge
Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) Vård vid ohälsosamma levnadsvanor rekommenderar att
- vuxna med särskild risk som är otillräckligt fysiskt aktiva erbjuds rådgivande samtal med eller utan tillägg av t.ex. Fysisk aktivitet på recept (FaR) eller aktivitetsmätare till (prioritet 2)
- barn och ungdomar under 18 år som bedöms vara otillräckligt fysiskt aktiva erbjuds rådgivande samtal (prioritet 3).
Kompetenskrav
Hälso- och sjukvårdspersonal med ämneskompetens och utbildning i den metod som används.
Sammanfattning
Individer med autism kan behöva stöd i valet av aktivitet, med planering och utförande. Ibland behöver insatsen samordnas så att närstående, eventuellt boendestöd, kontaktperson eller boendepersonal kan vara delaktiga i syfte att stötta individen till ökad fysisk aktivitet.
Ett rådgivande samtal om fysisk aktivitet kan man ha individuellt eller i grupp. Samtalet innehåller
- information om nyttan av fysisk aktivitet
- anpassade råd utifrån nuvarande aktivitetsnivå
- motiverande inslag
- förslag på aktiviteter
- tips om hjälpmedel som t.ex. stegräknare
- information om användning av träningsdagbok.
Genomförande
Ett rådgivande samtal om fysisk aktivitet kan inledas med en enkel kartläggning av individens nuvarande aktivitetsnivå. Bemötande och samtalets innehåll anpassas till individens ålder, hälsa, funktionsnedsättning och riskfaktorer. Det kan ske i grupp eller individuellt, då ofta i något kortare format. För barn är information från vårdnadshavare ofta en viktig del av kartläggningen.
Många individer med autism upplever att fysisk aktivitet ökar välbefinnandet, medan andra tvärtom upplever det som belastande och att det minskar välbefinnandet. Vissa individer tenderar att träna alltför intensivt och kan behöva hjälp med att hitta en rimlig nivå på träningen medan andra som har svårt att ta sig för någon fysisk aktivitet överhuvudtaget istället kan behöva stöd för att komma igång och hitta en lämplig aktivitet.
Information om hur fysisk aktivitet främjar hälsan samt individuellt anpassade råd är alltid en del av samtalet. Samtalet innehåller ofta motiverande inslag, förslagsvis enligt samtalstekniken MI. Vid behov kan man ta ställning till FaR, fysisk aktivitet på recept.
Kartlägg individens fysiska aktivitetsnivå
Exempel på frågor i en kartläggning av aktivitetsnivån:
- Hur fysiskt aktiv är du en vanlig vecka?
- Hur många timmar per dag sitter du stilla?
- Hur ser dina motionsvanor ut?
- Vad känner du till om hur fysisk aktivitet påverkar din hälsa?
- Hur skulle du kunna bli mer fysiskt aktiv?
- Vilka fysiska aktiviteter tycker du om?
- Vad skulle kunna hjälpa dig att komma igång?
Fysisk aktivitet innefattar all typ av rörelse som ger en ökad energiförbrukning. Till exempel friluftsliv, fysisk träning, lagsport, trädgårdsarbete, fysiska aktiviteter i hemmet, promenader och cykling.
När tillståndet begränsar möjliga aktiviteter
Individer som inte kan nå upp till rekommendationerna för fysisk aktivitet bör vara så aktiva som tillståndet medger. Behöver man anpassa aktiviteterna efter tillståndet finns det specifika rekommendationer i FYSS, en handbok om fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling.
Vid autism behöver man dessutom särskilt beakta att individen kan behöva
- konkret och anpassad information, eventuellt med visuellt stöd
- göra ett studiebesök till platsen där fysisk träning ska utföras
- ett individuellt utformat träningsprogram
- stöd av t.ex. ledsagare, kontaktperson eller boendepersonal
- anpassning p.g.a. perceptuell överkänslighet, t.ex. erbjudas hörselskydd, keps, solglasögon, lugna tider på gym/simhall, möjlighet att byta om avskilt
- stöd för att genomföra aktiviteter i grupp.
Rekommenderad nivå på fysisk aktivitet för barn och ungdomar
För att bidra till fysisk och mental hälsa, möjligen påverka framtida hälsa samt minska risken för att i vuxenlivet utveckla kroniska sjukdomar, rekommenderar Yrkesföreningarna för fysisk aktivitet (YFA):
Barn 0–5 år
Barnet uppmuntras till fysisk aktivitet och social interaktion genom intressanta och motoriskt utmanande aktiviteter i lustfyllda och säkra miljöer som är anpassade för åldern.
Barn och ungdomar 6–17 år
Alla barn och ungdomar rekommenderas i genomsnitt minst 60 minuters daglig fysisk aktivitet. Aktiviteten bör vara av främst pulshöjande karaktär och intensiteten måttlig till hög. Måttlig intensitet ger en viss ökning av puls och andning, medan hög intensitet ger en markant ökning av puls och andning.
- Konditionshöjande fysisk aktivitet på hög intensitet bör ingå minst tre gånger i veckan.
- Muskel- och skelettstärkande aktiviteter, som kan vara en del av lek, löpning eller hopp, bör ingå minst tre gånger i veckan.
- Barn och ungdomar som är stillasittande framför skärm en stor del av sin vakna tid och inte uppnår rekommenderad aktivitet bör minska skärmtiden till förmån för mer fysisk aktivitet.
Rekommenderad nivå på fysisk aktivitet för vuxna (18–64 år)
Alla vuxna bör vara regelbundet fysiskt aktiva och begränsa stillasittandet. Lite är bättre än inget och mer är bättre än lite. Individer som inte kan nå upp till rekommendationerna, på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning, bör vara så aktiva som tillståndet medger.
Stillasittande
För att motverka hälsorisker bör vuxna begränsa stillasittandet. Tid i stillasittande bör bytas ut mot fysisk aktivitet, som kan vara på låg men ännu hellre på måttlig eller hög intensitet. Regelbundna korta pauser med någon form av muskelaktivitet under några minuter rekommenderas för de som har stillasittande arbete eller fritid. Det gäller även de som uppfyller rekommendationerna om fysisk aktivitet ovan.
Konditionshöjande fysisk aktivitet
För betydande hälsovinster bör vuxna utföra pulshöjande fysisk aktivitet 150 till 300 minuter i veckan på måttlig intensitet (t.ex. promenader, trädgårdsarbete, cykling, simning) eller 75 till 150 minuter i veckan på hög intensitet (t.ex löpning). Måttlig och hög intensitet kan kombineras. Aktiviteten bör spridas över veckan.
Muskelstärkande fysisk aktivitet
För ytterligare hälsovinster bör vuxna dessutom utföra muskelstärkande fysisk aktivitet som involverar kroppens stora muskelgrupper minst två gånger i veckan (till exempel styrketräning).
Rekommenderad nivå på fysisk aktivitet för vuxna över 65 år
Alla äldre rekommenderas att begränsa stillasittande och vara fysiskt aktiva 150 till 300 minuter per vecka på måttlig intensitet. Äldre som inte kan nå upp till rekommendationerna bör vara så aktiva som deras tillstånd medger. Aktiviteter såsom vardagssysslor och långsam promenad kan vara tillräckligt ansträngande för att ge betydelsefulla hälsovinster för äldre. För sköra äldre kan det vara värdefullt att bryta långvarigt stillasittande genom uppresning till stående.
För att bevara fysisk funktion och förebygga fall och fallrelaterade skador bör balansträning tillsammans med styrketräning och funktionell träning ingå minst två till tre gånger i veckan.
Främja fysisk aktivitet vid autism och intellektuell funktionsnedsättning
Individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning har ofta en inaktiv livsstil och behöver stöd för att bli mer fysiskt aktiva i sin vardag. Utgå från individens intressen och involvera individen i aktiviteter som ingår naturligt i vardagen och känns roliga och meningsfulla.
Exempel på aktiviteter och strategier som främjar rörelse i vardagen
- Dagliga promenader. Man kan t.ex. ha ett mål för promenaden, gå och titta på något som är roligt.
- Ta trappan istället för hissen.
- Parkera bilen en bit från målet för att få en extra promenad.
- Köksaktiviteter: t.ex duka, vara med i matlagning och bakning.
- Uppmuntra till delaktighet vid tvätt och städning.
- Gå ut med sopor, återvinna och hämta post, vattna blommor mm.
- Uppmuntra delaktighet i trädgårdsarbete – alla årstider.
- Placera saker på olika höjder för att man ska få sträcka på sig och böja sig ner. Tänk på placeringen av saker i boendet eller i hemmet så att man får tillfälle att vara fysiskt aktiv.
- Att växla mellan att stå och sitta, många aktiviteter kan göras stående.
Uppföljning
Det rådgivande samtalet följs upp genom ett fortsatt samtal med individen eller nätverket, eller uppföljning av aktiviteterna, till exempel kondition- och muskeltester, eller ifyllda hälsoformulär.
Material
Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling, FYSS kunskapsbas (2021)
Hur skapar vi bättre hälsa för personer med funktionsnedsättning? (2024)
Motiverande samtal (MI-sticka) – Levnadsvanor och hälsa, Folkhälsomyndigheten (2022)
Stöd för samtal om otillräcklig fysisk aktivitet, Socialstyrelsen (2024)
Fysisk aktivitet för personer med ADHD och autism, SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (2019)