Adhd
Kommunikation och delaktighet
Samordnad individuell plan, SIP
En SIP görs när en individ får insatser från både hälso- och sjukvård och socialtjänst som behöver samordnas. Individens behov står i centrum.
Målgrupp eller situation
Individer som har behov av insatser från både socialtjänsten och hälso- och sjukvården i de fall en samordnad plan är nödvändig för att tillgodose individens behov.
Kunskapsläge
SIP är ett lagkrav för individer som behöver samordnade insatser från både hälso- och sjukvård och socialtjänst och regleras i både hälso- och sjukvårdslagen och i socialtjänstlagen.
Kompetenskrav
Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.
Sammanfattning
En SIP, samordnad individuell plan, tas fram när någon har insatser från både socialtjänsten och hälso- och sjukvården och insatserna behöver samordnas.
I arbetet med en SIP ska man klargöra:
- vilka insatser individen är i behov av
- vilka insatser regionen ansvarar för
- vilka insatser kommunen ansvarar för
- vad som ska genomföras av någon annan än regionen eller kommunen
- vem som ska vara huvudansvarig för planen
- hur planen ska följas upp.
Hur en SIP ska upprättas styrs av socialtjänstlagen, SoL, 2 kap. 7 §, och hälso- och sjukvårdslagen, HSL, 16 kap. 4 §.
Genomförande
För att starta ett SIP-arbete krävs alltid att den som planen handlar om har gett sitt samtycke. Individen ska också alltid få möjlighet att aktivt vara med i planeringen och påverka vilka aktörer som ska delta. Planen är till för att möta individens behov, och måste därför utgå från individens upplevelse och önskemål.
Ansvaret för att bjuda in till ett första möte om SIP är delat
Personal i socialtjänsten och hälso- och sjukvården ska ta initiativ till att upprätta en SIP om man bedömer att en sådan behövs. Andra aktörer kan både föreslå att en SIP upprättas och bjudas in att delta i arbetet med planen, till exempel skolan eller Försäkringskassan. Individen själv eller närstående kan också föreslå att en SIP ska genomföras.
Deltagare i arbetet med en SIP
Personal från socialtjänsten och hälso- och sjukvården
SIP är till för att samordna insatser från socialtjänsten och hälso- och sjukvården. Därför ska alltid personal därifrån delta i SIP-arbetet.
Närstående
Om den som planen handlar om vill det kan närstående vara med i SIP-arbetet. Det kan till exempel vara släktingar, kompisar eller andra viktiga personer i individens liv.
Personal från andra verksamheter
Andra verksamheter än socialtjänst och hälso- och sjukvård kan också delta i arbetet med SIP.
Barn
All planering kring SIP ska utgå från vad barnet behöver. Barnet själv ska alltid få möjlighet att göra sin röst hörd på en nivå som är lagom för dess ålder och mognad.
Mer om SIP för olika grupper
Uppföljning
Planen ska följas upp så länge behov av samordning kvarstår. Huvudmännens skyldighet att delta gäller även under uppföljningen, att delta i möten och så vidare.
Material
SIP – samordnad individuell plan, Uppdrag Psykisk Hälsa
Om fast vårdkontakt och samordnad individuell plan, Nationell vägledning, Socialstyrelse
Samordnad individuell plan, SIP, Sveriges Kommuner och Regioner
Samordnad individuell plan, Kunskapsguiden
Fasta vårdkontakter, 1177