Individbaserad systematisk uppföljning (ISU) i socialtjänsten

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Uppföljning på verksamhetsnivå

Individbaserad systematisk uppföljning (ISU) i socialtjänsten

Uppgifter på individnivå sammanställs på gruppnivå och används som underlag för analys och utveckling av verksamhetens kvalitet.

Målgrupp eller situation

Verksamheter som önskar lokal kunskap för att tydligare förstå hur socialtjänstens arbete påverkar olika brukargrupper och om det finns omotiverade skillnader dem emellan.

Kunskapsläge

I socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade framgår att kvaliteten i verksamheten systematiskt och fortlöpande ska utvecklas och säkras. Individbaserad systematisk uppföljning (ISU) kan användas för att tillföra bästa tillgängliga kunskap och utgör ett verktyg i arbetet för en mer evidensbaserad socialtjänst.

Sammanfattning

Individbaserad systematisk uppföljning (ISU) är ett arbetssätt som används för att följa upp individers behov, insatser och resultat på gruppnivå. Det ger underlag för att stärka det kunskapsbaserade arbetssättet och bidrar till en kontinuerlig utveckling av verksamhetens kvalitet.

På ledningsnivå fungerar ISU som ett strategiskt stöd för till exempel beslutsfattande och resursfördelning.

På verksamhetsnivå bidrar ISU till att

  • identifiera områden för utveckling och förbättring
  • stärka det kunskapsbaserade arbetet genom att integrera beprövad erfarenhet och lokalt förankrad kunskap, vilket är centrala komponenter i en evidensbaserad praktik.

Även på individnivå kan kunskap från ISU vara ett värdefullt stöd vid val av insatser och arbetssätt.

Genomförande

Verksamhetens behov styr vilka frågor som ska belysas i ISU. Olika metoder och arbetssätt kan användas som stöd i arbetet. Socialstyrelsen har tagit fram datorbaserade verktyg, SU-verktygen. De kan användas för att registrera och sammanställa uppgifter om det saknas möjlighet i det egna verksamhetssystemet.

ISU kan användas för att undersöka

  • vilka problem eller behov som individer med insatser har och vilka insatser de får
  • om insatserna speglar individernas behov
  • om situationen generellt har förändrats efter insatserna
  • vad individerna och närstående tycker om insatsen
  • skillnad i resultat och delaktighet mellan olika grupper med samma insats, t.ex. mellan kvinnor och män.

Syftet är att utveckla verksamheten genom att

  • planera systematisk uppföljning
  • beskriva situationen före, under och efter insats
  • sammanställa uppgifterna på gruppnivå
  • analysera och använda resultaten.

Skapa goda förutsättningar

  • Utse en ansvarig och säkerställ att alla nivåer i organisationen är informerade och delaktiga.
  • Välj ett tekniskt system som möjliggör registrering på individnivå och sammanställning på gruppnivå.

Planera och förankra

  • Tydliggör, avgränsa och förankra syftet med uppföljningen och vilka frågor som ska besvaras.
  • Välj relevanta uppgifter och definiera tydliga, gemensamma svarsalternativ med möjlighet att välja “annat” vid behov.

Genomför

  • Gör registreringen enkel och följ regelbundet upp hur det fungerar i ordinarie mötesstruktur.

Analysera och använd data

  • Sammanställ data på gruppnivå.
  • Reflektera över resultaten och koppla dem till syftet och verksamhetsutvecklingen.
  • Planera och gör eventuella förändringar utifrån uppföljningens slutsatser.

Märkning

  • Utförare: Individ- och familjeomsorg, Funktionshinderomsorg | Socialpsykiatri, Äldreomsorg
  • Yrkesroll: Socialsekreterare | Biståndshandläggare, Personal i boende, daglig verksamhet och korttidsverksamhet | Personlig assistent | Boendestödjare, Ledning | Administration
  • Typ av behandling/stöd: Behandlings- och stödförlopp, Planering | Handläggning (inkl. myndighetsutövning) | Samordning
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år), Vuxna (18-64 år), Äldre (65- år)
  • Tillståndets svårighetsgrad: Lindrig, Medelsvår, Svår