Remissversion: Autism
Uppföljning på verksamhetsnivå
Förskolans och skolans systematiska kvalitetsarbete
Det systematiska kvalitetsarbetet syftar till att bidra till måluppfyllelse och utveckling av utbildningen.
Målgrupp eller situation
Skolformens huvudman, rektor, personal, barn och elever och vårdnadshavare.
Kunskapsläge
Förskolans och skolans systematiska kvalitetsarbete utgår från skollagen, läroplanerna samt Skolverkets stödmaterial som bygger på forskning och beprövad erfarenhet inom skolområdet.
Kompetenskrav
Enligt arbetsgivarens beslut.
Sammanfattning
Förskolans och skolans verksamheter ska systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp, analysera och utveckla utbildningen. Det görs på nationell nivå, huvudmannanivå och på enhetsnivå. Elevhälsan ska vara en del av skolans kvalitetsarbete. Rektor ansvarar för kvalitetsarbetets genomförande.
Genomförande
Det systematiska kvalitetsarbetet inkluderar planering, uppföljning, analys och utveckling av utbildningen och ska utgå från skolans styrdokument:
- skollagen
- målen i läroplanerna
- betygskriterier i läroplanerna och kriterier för bedömning i kurs- och ämnesplaner
- Skolverkets allmänna råd och riktlinjer.
Kvalitetsarbetet inriktas mot de utvecklingsområden som skolan/huvudmannen identifierat utifrån sina resultat i relation till styrdokumenten.
På enhetsnivå ska barn eller elever och vårdnadshavare ges möjlighet att vara delaktiga i det systematiska kvalitetsarbetet. Delaktighet bidrar bland annat till samförstånd om resultat, kvalitet och utvecklingsbehov.
Om det vid uppföljning, genom klagomål eller på annat sätt framkommer att det finns brister i verksamheten, ska huvudmannen se till att nödvändiga åtgärder vidtas.
De insatser som skolan gör för att möta barns och elevers behov och förutsättningar kvalitetssäkras genom att de införlivas i skolans systematiska kvalitetsarbete. På så sätt kan personal och rektor följa effekten av att till exempel arbeta med tillgängliga lärmiljöer för barn och elever.
Skolverkets stödmodell för systematiskt kvalitetsarbete
Skolverket har tagit fram ett stöd för hur det systematiska kvalitetsarbetet bör läggas upp. Det utgår från områdena
- planera
- följ upp
- analysera
- utveckla utbildningen.
Planera
Alla delar i kvalitetsarbetet kräver planering. Det kan handla om att bestämma vad som ska följas upp och analyseras, hur mycket resurser som krävs, vilka som deltar och hur hela organisationen, från ledning till verksamhet, kan involveras. Man säkerställer också att arbetet är baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Följ upp
Att regelbundet följa upp verksamheten är nödvändigt för att ta fram en nulägesbild. Nuläget kan följas upp med både kvantitativa och kvalitativa mått. Det är en fördel om flera personalkategorier kan delta för att ge en så rättvisande bild av verksamheten som möjligt.
Analysera
Analysen baseras på de underlag som samlats in i verksamheten, till exempel betyg, kunskapsresultat, trygghetsarbete och arbete mot kränkande behandling. Att analysera resultat kan göras på flera olika sätt. Ett vanligt sätt är att jämföra resultat, leta mönster och identifiera skillnader, likheter och andra tendenser eller samband. Syftet är att hitta vad man önskar arbeta med att förbättra framåt. När man hittat ett resultat är nästa steg att analysera möjliga orsaker till resultatet i en så kallad orsaksanalys.
Utveckla utbildningen
Uppföljningen och analysen bidrar till att skapa förståelse för vad som behöver utvecklas. Nästa steg är att prioritera vad som ska utvecklas. Man bör välja ett fåtal områden att fokusera på utifrån verksamhetens förutsättningar och kunskap från tidigare utvecklingsarbeten.
När prioriteringen är klar så bör man fundera över vad som ska uppnås. Vad är ett önskvärt läge och hur vet man att man nått dit? Ett väl formulerat önskeläge underlättar framtida uppföljning.
Sista steget är att genomföra det som planerats. Arbetet bör följas upp regelbundet mot det önskade läget och justeras vid behov.
Nationella kvalitetssystemet
Skolmyndigheterna har utformat ett nationellt kvalitetssystem som beskriver vad som är betydelsefullt för en likvärdig utbildning av hög kvalitet.
Kvalitetssystemet kan med fördel användas som stöd i systematiska kvalitetsarbetet med att planera, följa upp, analysera och utveckla utbildningen. Det består av följande delar:
- nationella målsättningar, som sammanfattar de viktigaste nationella målen i de olika skolformerna
- delmål, som baseras på viktiga områden som behöver följas upp för de nationella målsättningarna
- indikatorer, dvs hur delmålen kan följas upp
- verksamhetens förutsättningar, som uppmärksammar faktorer som påverkar resultaten
- faktorer för framgångsrik skolutveckling, som beskriver kvalitativa faktorer som också kan bidra till att målen uppfylls (faktorerna är gemensamma för alla skolformer).
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) erbjuder regelbundet alla skolhuvudmän att frivilligt delta i kvalitetsdialog som ett stöd i användningen av det nationella kvalitetssystemet. Syftet är att stärka huvudmannens systematiska kvalitetsarbete.
Material
Systematiskt kvalitetsarbete, Skolverket
Kvalitetsdialoger, Skolverket
Läroplan för förskolan, lpfö 18
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22), Skolverket
Läroplan för anpassade grundskolan (Lgra22), Skolverket
Läroplan (Gy25) för gymnasieskolan, Skolverket
Läroplan för anpassade gymnasieskolan (Lgyan25), Skolverket