Remissversion: Autism
Om tillståndet
Autism och intellektuell funktionsnedsättning
Sammanfattning
För individer som har både autism och intellektuell funktionsnedsättning spelar faktorer i omgivningen stor roll för hur funktionsnedsättningarna kommer till uttryck. Omfattande kommunikationssvårigheter, över- och underreaktioner på sinnesintryck och en låg stresströskel är vanligt. Individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning löper därför högre risk att utsättas för överkrav med utmanande beteenden och försämrat mående som följd.
Symtom
Vilka symtom som är relaterade till autism och vilka som är relaterade till den intellektuella funktionsnedsättningen kan vara svårt att avgöra.
Individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning har bristande exekutiva förmågor som medför att de ofta behöver stöd i alla vardagsaktiviteter. Svårigheter med att förstå risker och konsekvenser medför dessutom ett större behov av tillsyn.
Individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning har en social kommunikationsförmåga klart under den förväntade för individens utvecklingsnivå. Kommunikationssvårigheter kan även vara tecken på otillräckliga anpassningar i form av till exempel överkrav och bristande kognitivt och kommunikativt stöd.
Hos barn med autism och intellektuell funktionsnedsättning kan den ökade känsligheten för olika slags överbelastning ge irritabilitet, koncentrationsstörningar och ibland svår hyperaktivitet vid alltför många intryck.
Beteenden som utmanar
Individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning kan uppvisa beteenden som utmanar omgivningen. Det kan handla om beteenden som riskerar att försämra hälsa och säkerhet hos individen och/eller omgivningen, eller beteenden som bidrar till social exklusion.
När beteenden som utmanar förekommer hos individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning bör beteendet ses som ett uttryck för illabefinnande som kräver kartläggning och insatser, och inte som orsakat av funktionsnedsättningarna. Vanliga orsaker till illabefinnande är smärta, somatisk och/eller psykisk sjukdom eller stress på grund av understimulering, överkrav och/eller bristande stöd.
Förekomst
Intellektuell funktionsnedsättning förekommer hos åtminstone 20–25 procent av individer med autism. Hos förskolebarn med autism är intellektuell funktionsnedsättning ännu vanligare.
Omkring 1,5–2 procent av befolkningen beräknas ha intellektuell funktionsnedsättning. Minst en av tio med lindrig, och minst en av tre med medelsvår eller svår intellektuell funktionsnedsättning, har också autism.
Samsjuklighet
Individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning löper högre risk att drabbas av samtidig psykisk och somatisk sjukdom än individer som inte har någon av funktionsnedsättningarna. Särskilt vanligt är epilepsi som kan vara svårbehandlat. Förutom de samtidiga hälsoproblem som är vanliga vid enbart autism har individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning oftare
- språkstörning
- motoriska problem
- syn- och hörselproblem
- sömnstörning
- ätproblem
- mag- och tarmproblem
- bristande munhälsa.
Orsaksfaktorer
Vid autism och samtidig intellektuell funktionsnedsättning finns oftast en gemensam bakomliggande orsak. Det kan till exempel vara
- genetiska faktorer med vissa riskgener och även vissa syndrom som t.ex. fragilt X-syndrom, 22q11-deletionssyndrom, Downs syndrom, Retts syndrom, tuberös skleros
- miljöfaktorer som kan påverka hjärnans utveckling, t.ex. för tidig födsel och låg födelsevikt, fosterexponering för giftiga substanser, infektioner eller komplikationer under graviditet och förlossning
- metabola sjukdomar.
Behandling och stöd
Anpassning av miljön är grundläggande för individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning. Det krävs ökad struktur, tydlighet och förutsägbarhet. Även kognitivt och kommunikativt stöd är nödvändigt och måste anpassas till både intellektuell funktionsnedsättning och autism. Närstående och personal behöver få information, utbildning och stöd eftersom individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning i mycket hög grad är beroende av stöd från omgivningen.
För individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning är samverkan mellan vårdgivare och andra verksamheter i samhället central. Personal och närstående som behövs för att individen ska ha ett gott liv bör involveras i ett teambaserat arbetssätt över organisationsgränserna.
När man utformar stöd och behandling för individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning bör stöd till närstående ingå som en självklar del.
Läkemedelsbehandling
Det finns ingen läkemedelsbehandling mot autism och intellektuell funktionsnedsättning. Individer med autism och intellektuell funktionsnedsättning har rätt till sedvanlig läkemedelsbehandling vid samtidiga medicinska tillstånd, till exempel epilepsi, eller psykisk sjukdom. Såväl effekt som biverkningar av psykofarmaka kan komma vid lägre dosering än förväntat, vilket även gäller vid läkemedelsbehandling av samtidig adhd. Närstående eller personal bör involveras i uppföljningen om individen har kommunikationssvårigheter.
Material
Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning
Om lindrig intellektuell funktionsnedsättning, Göteborgs universitet