Remissversion: Autism
Kommunikation och delaktighet
Individuell plan enligt LSS
Den som beviljas insatser enligt LSS ska erbjudas en individuell plan som samordnar beslutade och planerade insatser.
Målgrupp eller situation
Individer som beviljats insatser enligt lag om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS).
Kunskapsläge
Individuell plan är en lagstadgad rättighet och ska erbjudas när individen beviljats insatser enligt lag om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS).
Kompetenskrav
Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.
Sammanfattning
Individuell plan enligt LSS utgår ifrån individens egna mål, behov och intressen och stärker inflytande och självbestämmande.
Planen syftar till att
- samordna beslutade och planerade insatser
- avlasta individen från ansvar att samordna kontakter och insatser
- ge överblick av behovet av insatser från olika aktörer och det totala stöd som omger individen
- klargöra samordningsansvaret och ansvarsfördelning mellan olika aktörer
- skapa förutsättningar för förändringar och lösningar av eventuella problem
- underlätta för individen att uppnå sina mål.
Om individen har insatser från både kommun och region kan den individuella planen användas för att samordna stödet. Vid behov kan man även upprätta en samordnad individuell plan, SIP.
Genomförande
I samband med att en LSS-insats beviljas ska biståndshandläggaren ge individen information om individuell plan, och när det är aktuellt även till närstående, god man eller förvaltare. Individen kan när som helst begära att en individuell plan upprättas, även innan en insats trätt i kraft.
En individuell plan utgår från individens skäl till att det behövs en individuell plan. Planen sammanfattar det som planerats och beslutats och kan handla om ett specifikt område eller om den samlade livssituationen.
Planen baseras på följande övergripande frågor:
- Hur vill individen att det ska vara? (mål)
- Hur ska individens önskemål uppnås? (metoder och insatser)
Delaktighet i planeringsprocessen
Individens delaktighet är central vid upprättandet av en individuell plan och man ska alltid utgå från att individen har synpunkter på sin egen livssituation.
För att individen ska kunna vara fullt delaktig behöver kan man behöva anpassa och tillgängliggöra mötet, till exempel genom att
- se till att individen har tillgång till kommunikativt och kognitivt stöd som underlättar förståelse av sammanhang och innehåll
- förbereda mötet tillsammans med individen
- ha mötet på en lugn plats där individen kan fokusera
- anpassa mötet utifrån individens behov av pauser, förklaringar eller tid för eftertanke.
Deltagare i arbetet med en individuell plan
Det är individen som avgör vem som bör delta i arbetet med den individuella planen. Exempel på personer och funktioner som kan bjudas in är
- närstående
- god man eller förvaltare
- biståndshandläggare
- personal i boende och daglig verksamhet
- mentor i skolan
- personal i korttidsverksamhet
- hälso- och sjukvårdskontakter.
Uppföljning
Uppföljning av en individuell plan syftar till att utvärdera om insatserna har önskad effekt för individen och om några justeringar behövs. Den individuella planen ska följas upp minst en gång om året eller oftare vid behov.
Material
Vägar till ökad delaktighet – Kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS, Socialstyrelsen (pdf, ny fik)
Individuell plan på den enskildes villkor – Del 2 – Planer enligt LSS och HSL i praktiken, Socialstyrelsen (pdf, ny fik)
Individuell plan på den enskildes villkor, Socialstyrelsen (pdf, ny fik)