Remissversion: Autism
Kommunikation och delaktighet
Genomförandeplan
En genomförandeplan beskriver hur beviljade insatser ska verkställas utifrån individens önskemål och behov.
Målgrupp eller situation
Individer som är beviljade insatser från socialtjänsten, när insatserna har börjat verkställas.
Kunskapsläge
Enligt socialtjänstlagen ska beslut om stödinsatser, vård och behandling för en enskild individ dokumenteras. Socialstyrelsen har föreskrifter som ska följas vid handläggning och dokumentation (SOSFS 2014:5).
Kompetenskrav
Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.
Sammanfattning
En genomförandeplan ska skapa en tydlig struktur för hur en insats ska genomföras. Genomförandeplanen finns för att säkerställa att insatserna utformas utifrån individens behov och önskemål samt att insatserna följs upp och utvärderas.
Det innebär att, utifrån biståndsbeslutet, tillsammans med individen och närstående
- upprätta en plan för hur insatsen ska genomföras
- dokumentera planerade aktiviteter
- lista uppsatta mål och delmål
- följa upp och utvärdera insatserna.
Genomförande
Genomförandeplanen ska utgå från uppdraget till utföraren eller en eventuell vårdplan. När planen utgår från individens önskemål och behov ökar förutsättningarna för att besluten blir gemensamma och att individen fortsätter att ha inflytande över sitt stöd. För att säkerställa att individen förstår och har möjlighet att uttrycka sig kan man behöva anpassa bemötande och kommunikation.
För att tydliggöra delaktigheten är det bra att skriva ned och särskilja vad som är individens perspektiv, önskemål och behov och vad som har framförts av till exempel vårdnadshavare eller andra närstående, personal, god man eller förvaltare. Om individen själv inte har uttryckt sina önskemål bör det framgå hur personalen har gått tillväga för att fånga upp individens intressen och mål.
Samordna insatser vid behov
Om individen får insatser från socialtjänsten och hälso- och sjukvården ska en samordnad individuell plan, SIP, upprättas om det behövs för att individen ska få sina behov tillgodosedda och om individen inte motsätter sig det. Om individen har flera insatser enligt LSS kan en individuell plan upprättas.
Genomförandeplanens delar
Av genomförandeplanen bör det bland annat framgå
- vilket eller vilka mål som gäller, enligt de beslut som individen fått
- om insatsen innehåller en eller flera aktiviteter och vad målen för varje aktivitet är
- vem som är ansvarig för att genomföra aktiviteter
- hur en insats ska genomföras i praktiken
- hur utföraren ska samverka med t.ex. handläggare, socialsekreterare, hälso- och sjukvården, skolan eller Arbetsförmedlingen
- hur utföraren ska kommunicera och samarbeta med närstående utifrån individens önskemål och behov
- när och hur insatsen som helhet eller olika aktiviteter som ingår i insatsen ska följas upp
- hur individen eller hens företrädare, t.ex. god man eller förvaltare, har deltagit i planeringen och hur individens synpunkter och önskemål beaktats
- vilka andra personer som deltagit i upprättandet av genomförandeplanen
- när planen har fastställts
- när och hur planen ska följas upp.
Det är avgörande att alla är överens om innehållet och att eventuella missförstånd blir utredda.
Förtydliga vilka som får ta del av genomförandeplanen
I samband med att genomförandeplanen upprättas ska man ta upp vilka som ska få ta del av den. Det handlar om att respektera individens integritet och bör återkomma varje gång planen följs upp.
Målen i genomförandeplanen
Målen med de insatser som finns med i genomförandeplanen ska utformas individuellt. De ska bygga vidare på de mål som har fastställts i utredning och beslut.
Målen i genomförandeplanen bör ha en tydlig koppling till individens vardagssituation och uttrycka vad som är önskvärt och realistiskt att uppnå. De kan vara av olika karaktär och till exempel syfta till att utveckla eller bibehålla förmågor eller att individen ska få det stöd och den omsorg hen behöver. Det kan handla om att
- klara ett självständigt boende,
- skapa och upprätthålla sociala kontakter
- klara sin försörjning
- ha en meningsfull fritid.
Om individen inte vill ha en genomförandeplan
Det händer att individer som har beviljats insatser inte vill ha en genomförandeplan. Då bör man börja med att förklara varför planen görs och ge konkreta exempel på hur den gör nytta. Om individen fortfarande motsätter sig planen behöver uppgifterna ändå dokumenteras enligt föreskrifterna. Oavsett skälet till att en individ eller hens legala företrädare tackar nej till en genomförandeplan bör man alltid försöka förstå varför. När det står klart blir det ofta lättare att återkomma till frågan och på nytt förklara syftet med genomförandeplanen. Om en genomförandeplan upprättats trots att individen motsatt sig det bör det dokumenteras.
Krisplan för svåra situationer
För individer som har kontakt med psykiatrin kan genomförandeplanen behöva kompletteras med en krisplan som konkretiserar vad individen själv och andra kan göra i situationer som kan leda till försämrat mående eller vid tidiga tecken på försämring i funktion eller mående.
Uppföljning
Genomförandeplanen ska hållas aktuell och revideras regelbundet och vid förändrade behov tillsammans med individen och eventuellt närstående. Om individens behov av stöd har ökat eller minskat ska det återkopplas till handläggaren. Tänk på att en förbättrad situation kan bero på att stödet till individen fungerar och då kan kontinuitet i stödinsatserna vara avgörande för att upprätthålla förbättringen över tid.
Uppföljningsfrågor
Av dokumentationen vid uppföljning bör det framgå
- när och på vilket sätt insatsen har följts upp
- hur individen uppfattar insatsen i förhållande till sina behov och önskemål
- om det har använts standardiserade bedömningsmetoder som en del i uppföljningen och i så fall vilken eller vilka
- vilken bedömning som har gjorts om insatsen har genomförts enligt individens beslut och gällande författningar
- vilken bedömning som har gjorts av individens situation
- om några behov av åtgärder har identifierats genom uppföljningen.
Exempel på frågor att ställa vid uppföljning
- Har det gått som vi planerat?
- Har du kommit närmare eller nått dina mål eller delmål?
- Är mål och delmål fortfarande relevanta för dig?
- Har vi som personal respekterat dina önskemål om hur du vill ha stödet utfört?
- Har alla inblandade tagit sitt ansvar och genomfört överenskomna åtgärder?
- Har något förändrats i din situation?
Material
Handläggning och dokumentation – handbok för socialtjänsten, Socialstyrelsen (pdf, ny flik)
Delaktighet och inflytande i arbetet med genomförandeplaner, Socialstyrelsen (pdf, ny flik)
Personakt inom socialtjänsten. För socialtjänsten, Socialstyrelsen
Journal inom socialtjänsten. För socialtjänsten, Socialstyrelsen
SOSFS 2014:5 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om Dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS, Socialstyrelsen