Remissversion: Autism
Kommunikation och delaktighet
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) innebär olika kommunikationssätt och metoder som ett alternativ och/eller komplement till tal.
Målgrupp eller situation
Individer som har behov av stöd i kommunikationen i sin vardag, inklusive i kontakten med hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Kunskapsläge
Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) rekommenderar att individer med autism erbjuds kommunikativt stöd (prioritet 2).
Kompetenskrav
Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.
Sammanfattning
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är ett samlingsnamn för olika kommunikationssätt och metoder som stödjer kommunikation mellan individer. AKK kan användas tillsammans med talat språk eller helt ersätta talat språk.
Rätten till kommunikation utifrån individens förutsättningar finns framskriven i både lagar och konventioner som berör individer med funktionsnedsättning.
För att kunna kommunicera krävs att
- individer med behov av stöd i sin kommunikation erbjuds ett eller flera kommunikationssätt som passar individens förutsättningar
- individen får tillgång till AKK i de sammanhang som hen befinner sig i
- personer som möter och kommunicerar med individen förstår och använder de AKK som individen använder.
Genomförande
Individen behöver ges möjlighet att förstå och uttrycka sig i alla situationer som hen befinner sig i. Det kan innebära att använda flera kommunikationssätt och metoder, så kallad multimodal kommunikation.
Exempel på vanliga AKK:
- Pekprat
- Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK)
- Picture Exchange Communication System (PECS)
- Talande hjälpmedel.
För att individen och omgivningen ska få lära sig det eller de AKK som passar kan en logoped behöva göra en utredning och ge handledning i kommunikativt stöd.
Pekprat
Att pekprata innebär att peka på personer, föremål eller bilder i knippor, samtalskartor eller kommunikationsböcker. Alla i samtalet kan peka för att förstärka eller ersätta talat språk och tydliggöra kommunikationen. Pekprat kan
- underlätta förståelse och/eller hjälpa individen att uttrycka sig
- ge förslag på vad individen kan prata om i en viss situation
- stimulera till samtal som inte handlar om här och nu.
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK)
TAKK innebär att kommunikationspartnern tecknar de viktigaste orden samtidigt som hen pratar. Individen kan använda tecken med eller utan tal.
Närstående och personal behöver lära sig tecken, till exempel genom utbildning i grupp och/eller appar. Inom många regioner erbjuds utbildning för närstående och personal till en individ som behöver TAKK. Utbildningen innehåller information om kommunikation och ger ett teckenordförråd.
Picture Exchange Communication System (PECS)
För individer som lär sig grunderna i att kommunicera används ofta PECS. Metoden innebär att individen kommunicerar med hjälp av föremål, foton, tecknade bilder eller en kommunikationsplatta.
Individen kan använda PECS på olika sätt beroende på kommunikativ förmåga och hur långt man har kommit i användandet av metoden.
När man introducerar PECS behöver närstående och personal handledning i hur de kan öva kommunikationssättet tillsammans med individen. Man övar på att
- överlämna en bild för att begära något
- använda bilder med olika personer och i flera olika vardagssammanhang
- skilja på olika bilder
- använda bilder för att bygga meningar, ställa frågor och kommentera.
Individen behöver ha tillgång till bilderna och få möjlighet att kommunicera i olika situationer. Bilderna behöver stämma överens, och uppdateras, med de vardagssituationer och aktiviteter som individen befinner sig i.
Talande hjälpmedel
Individer som inte talar kan använda talande hjälpmedel i form av
- talknappar med inspelade ord, fraser och berättelser
- kommunikationsappar med situationsbaserade ord eller fraser
- språkappar med språkligt färdigorganiserade stora ordförråd med möjlighet till personlig anpassning.
Fördelar med ett digitalt hjälpmedel är att man enkelt kan lägga till nya ord eller bilder utifrån situation och behov.
Hjälpmedelssortimentet varierar mellan regioner. På hjälpmedelscentralen kan man få hjälp att hitta rätt kommunikationshjälpmedel.
Material
Appar för att lära tecken TAKK, Habilitering och Hälsa, Region Stockholm
Bildstöd, Västra Götalandsregionen
Material att ladda ner, Infoteket om funktionshinder
Samtalskartor, AKKtiv
Lär om kommunikationsstöd, Västra Götalandsregionen
Alternativ och kompletterande kommunikation, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)