Remissversion: Autism
Kartläggning och utredning
Återföra resultatet av utredningen
Den som genomgått en utredning och de närstående ska få en begriplig och meningsfull återföring av utredningens resultat.
Målgrupp eller situation
Individer med autism eller liknande svårigheter som genomgått en utredning.
Kunskapsläge
Enligt Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) ska resultatet av utredningen förklaras på ett begripligt sätt för den som har utretts och eventuellt för andra berörda, såsom närstående och personal. En åtgärdsplan för insatser och uppföljning ska upprättas, oavsett om en diagnos har ställts eller inte.
För barn eller ungdomar som har genomgått utredning rekommenderas en genomgång av utredningsresultaten tillsammans med förskolan eller skolan inklusive elevhälsan, oavsett om barnet eller ungdomen har fått en diagnos eller inte (prioritet 3).
Kompetenskrav
Utredningsteamet bör bestå av minst legitimerad psykolog och specialistläkare eller ST-läkare inom psykiatrisk specialitet eller barnmedicin.
Sammanfattning
Vid kartläggning och utredning oavsett omfattning ska man tydligt sammanfatta resultaten och den bedömning som gjorts, och vad det innebär för individen. Informationen ska ges på ett sätt som är lättbegripligt för mottagarna.
Utredningsresultatet ska återföras både muntligt och skriftligt till individen och till närstående. Utredningsresultatet kan också behöva delges kommande behandlare, skola, socialtjänst, arbetsgivare och andra som behöver resultatet för att ge ändamålsenliga insatser.
Genomförande
Den muntliga återföringen bör anpassas till mottagaren och innehålla
- bedömningen och den eller de diagnoser som ställts
- psykoedukation
- information om stöd och insatser
- samtal om fortsatt planering.
I det skriftliga utlåtandet ska det framgå
- vilka moment som ingått i utredningen
- diagnos
- diagnoskod
- eventuell bidiagnos
- styrkor och svårigheter
- behov av stöd
- en åtgärdsplan med förslag på insatser, stöd och anpassning.
Exempel på hur ett skriftligt utlåtande kan utformas för vuxna
Utredningen ska sammanfattas skriftligt i ett utlåtande till individen eller till vårdnadshavare. Om utredningsresultatet också behöver delges andra kan man skriva ett riktat utlåtande eller intyg.
Använd “du” eller namn beroende på vem utlåtandet gäller.
Exempeltext
Du har genomgått en utredning hos oss som har innefattat: [moment som genomförts och av vem].
Vår/min bedömning
- Du har [diagnos] och det beror på att du har följande symtom […].
Du har även [diagnos] därför att […].
Du har inte någon annan diagnos därför att [...].
I vårt diagnossystem blir det följande koder [DSM-5 eller ICD 10].
Du har inte någon diagnos därför att [...]. - Utifrån de undersökningar som vi gjort så ser vi att du har många styrkor. Du är extra bra på [...]. Du har stora möjligheter tack vare [...], och kan utveckla [...].
- Utredningen visar att du har en del svårigheter, speciellt med [...]. Det kan i praktiken betyda att [...]. Det kan i ditt dagliga liv visa sig genom [...].
- Sammantaget innebär det […].
Våra/mina förslag på åtgärder utifrån vår/min utredning
- Mer information och kunskap med hjälp av [skrift, kurs, webbsida, person].
- Stöd i vardagen i form av [anpassning, habiliterande insatser, insatser med stöd av LSS...], hemma, i arbete/skola med […], för att underlätta [...].
- Insatser i form av [kognitivt och kommunikativt stöd, psykosocialt stöd, psykologisk behandling, läkemedel] för att [...].
- Anpassning i vardag, arbete, skola, fritid för att kompensera för [...].
- Nästa steg från vår sida är att [...].
Muntlig återföring efter utredning av barn och ungdomar
Om utredningen gäller ett barn eller en ungdom bör resultatet återföras till både barn och föräldrar muntligt. Barn och ungdomar bör få veta att diagnosen är ställd och vad det innebär.
Återkopplingen till barnet eller ungdomen bör anpassas till barnets eller ungdomens mognadsgrad och perspektiv. Det är bra om föräldrar också deltar så att de kan besvara eventuella frågor som barnet eller ungdomen har i efterhand. Det kan vara bra att ge föräldrarna möjlighet att ta del av resultatet först så att de kan diskutera sina frågor utan att behöva ta hänsyn till barnet.
Utgå från de svårigheter och styrkor som barnet eller ungdomen beskrivit under utredningen, och gör en tydlig koppling mellan svårigheterna och bedömningen, gärna med flera konkreta exempel.
Ett barnanpassat material kan användas som underlag för samtal om vad barnet eller ungdomen känner igen och behöver hjälp med, och kan ingå i det skriftliga informationsmaterial som barnet eller ungdomen får med sig hem.
Skriftlig sammanfattning till barn och ungdomar
Ge barnet eller ungdomen en sammanfattning av utlåtandet. Det ska vara kortfattat och tydligt. Skriv barnets eller ungdomens namn och lägg gärna till bilder. Det är bra att lämna barnanpassat material tillsammans med sammanfattningen.
Exempeltext
- Du har varit hos […] och träffat […].
- Vi har gjort […].
Utredningen som vi har gjort har visat att
- du är extra bra på […]
- det som är svårt för dig är […]
- du har ett sätt att fungera som kallas för autism
- du också har […] och det kallas med ett annat namn för […].
Det här händer nu
- För att det ska fungera bättre för dig är det viktigt att du och de som finns runt dig får lära er vad autism är och vilken hjälp som finns.
- [Skriv ner vilka insatser som barnet eller ungdomen ska få prova och planerade möten som hen ska vara med på.]
Uppföljning
Följ upp återgivningen med brev eller telefonsamtal för att höra om det uppkommit några frågor i efterhand och att individen vet vad som är nästa steg.