Neuropsykologisk utredning, barn och ungdomar

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Kartläggning och utredning

Neuropsykologisk utredning, barn och ungdomar

Utredning av kognitiva funktioner som görs av psykolog med stöd i standardiserade och normerade neuropsykologiska test, strukturerade intervjuer och observationer.

Målgrupp eller situation

Barn och ungdomar med misstänkt eller diagnostiserad autism vars kognitiva funktion behöver utredas.

Kunskapsläge

Enligt Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) ska utredningar av autism göras enligt fastställda grundprinciper. Standardiserade, normerade test kan ge underlag för funktionsbedömning och beskrivning av kognitiva nedsättningar vid autism.

Kompetenskrav

Legitimerad psykolog.

Sammanfattning

Kognitiva tester och strukturerade intervju- och observationsinstrument används för en noggrann undersökning av kognitiva och exekutiva funktioner, minne, perception, social förmåga och språk. Beskrivna svårigheter, testprestation och observationer i utredningssituationen vägs samman i en bedömning. Att identifiera styrkor och förmågor är också väsentligt. Psykologen sammanfattar funktionsbeskrivning och bedömning i ett skriftligt utlåtande.

Vid diagnostik av autism hos barn och ungdomar är bedömning av begåvning oftast motiverat, särskilt för yngre barn. Begåvningsbedömningen kan vara vägledande för val och anpassning av stöd och insatser.

Bedömning av begåvning med psykologisk testning görs vid

  • tecken på ojämn eller svag teoretisk begåvning
  • misstanke om intellektuell funktionsnedsättning.

Bedömning av neuropsykologiska funktioner görs vid till exempel

  • uttalade exekutiva svårigheter
  • minnessvårigheter
  • visuella perceptionssvårigheter
  • komplexa tillstånd med kognitiv påverkan (t.ex. samtidigt förekommande cerebral pares (CP) eller epilepsi).

Genomförande

Utredningen bör utformas med utgångspunkt i de uppgifter som kommit fram i initial kartläggning och diagnostisk utredning, och val av metod avgörs av frågeställningen. Utredningen kan ge svar på frågor om barnets eller ungdomens begåvning, exekutiva och adaptiva förmågor, sociala och kommunikativa förmågor, psykiska mående och självbild. 

Bedömningen bör baseras på 

  • barnets upplevelse av sin situation, svårigheter och styrkor i vardagen
  • information från närstående
  • information från förskola/skola
  • resultat från psykologiska test och skattningsskalor
  • observationer av barnet eller ungdomen under utredningens gång.

Intellektuell funktionsnedsättning och även svag teoretisk begåvning, motsvarande området mellan en och två standardavvikelser under genomsnittet (IQ 70–85), är förenat med svårigheter att klara av vardag och skola och ett större stödbehov. Därför kan begåvning behöva undersökas inom ramen för autismdiagnostik. Risken är annars att svårigheterna antingen felaktigt tas för autism, eller att samtidig svag teoretisk begåvning eller intellektuell funktionsnedsättning missas hos ett barn eller ungdom med autism. 

Indikationer på uttalat hög begåvning och samtidigt låg funktion bör beaktas och kan också behöva undersökas närmare för att förtydliga graden av funktionsnedsättningen och de behov som finns. Uttalat välbegåvade barn och ungdomar kan klara godkända betyg i skolan och samtidigt ha en tydligt sänkt funktionsnivå på andra områden, till exempel i hemmet, i relationer och i fritidsaktiviteter.

Nedsättningar i de exekutiva funktionerna är vanligt vid autism, men graden av svårigheter varierar. Exekutiva funktioner påverkas också av eventuella samtidigt förekommande tillstånd, till exempel adhd, intellektuell funktionsnedsättning eller svag teoretisk begåvning. När svårigheterna är stora ger utredning kunskap om hur anpassning och kompensatoriskt stöd bör utformas. 

På samma sätt som svårigheter varierar, skiftar även styrkor och förmågor. Att identifiera styrkor som kan användas för att träna olika färdigheter och utgöra möjliga vägar för barnet eller ungdomen att kompensera för sina svårigheter är därför också av värde. 

Exekutiva funktioner innefattar 

  • initieringsförmåga 
  • planeringsförmåga 
  • uppmärksamhet
  • uthållighet
  • flexibilitet 
  • impulskontroll.

Andra funktioner som kan bedömas inom ramen för en neuropsykologisk utredning är till exempel minne, språk samt visuell perception.

Under testning är man observant på beteenden som kan påverka bedömningen eller tolkningen av testresultaten, till exempel barnets eller ungdomens 

  • motivation och insikt om sina svårigheter 
  • kontaktförmåga 
  • samarbetskvalitet 
  • förståelse av instruktioner 
  • förmåga att adekvat bedöma sina egna prestationer.

Kognitiva tester speglar barnets eller ungdomens funktion vid det aktuella testtillfället. Psykisk och somatisk sjukdom, läkemedel, andra psykoaktiva substanser, trötthet och olika yttre omständigheter inverkar på förmågan att prestera vid tester. Den aktuella funktionsnivån är alltid relevant och bidrar till förståelse av barnets eller ungdomens svårigheter. Dock behöver tillfälliga faktorer som påverkar prestationen särskiljas från tolkningen av stabila svårigheter i helhetsbedömningen.

Utvecklingsnivå
  • Griffiths III: Griffiths Scales of Child Development (06 år)
  • Bayley Scales of Infant and Toddler Development (043 månader)
  • Merrill-Palmer Revised Scales of Development (178 månader)
Allmänintellektuell nivå
  • Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI) (< 7:7 år)
  • Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) (6–16 år)
  • Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) (från 16 år)
  • Wechsler Nonverbal Scale of Ability (WNV) (från 4 år)
  • SON-R 2−8 
  • SON-R 6−40 
  • Leiter-3 (från 3 år)
  • Ravens matriser (från 4 år)
Exekutiva funktioner
  • NEPSY (3–16 år)
  • Delis-Kaplan Executive Functions System (D-KEFS) (8–89 år)
  • BRIEF
Uppmärksamhet, uthållighet och impulsivitet 
  • CPT 3 (från 8 år)
  • IVA 2 (från 6 år)
  • Qb-test (från 6 år)
  • d2-R (från 9 år)
Adaptiva färdigheter  
  • Adaptive Behavior Assessment System (ABAS) 
  • Vineland Adaptive Behaviour Scales (VABS) (från 3 år)
Minne och inlärning
  • NEPSY (3–16 år)
  • Benton Visual Retention test (BVRT) (från 8 år)
  • Rey Complex Figure Test (RCFT) (från 6 år)
Visuell perception
  • NEPSY (3-16 år)
  • Beery VMI (från 2 år)
  • Test of Visual Perceptual Skills (TVPS-4) (från 5 år)

Bedömning och fortsatta insatser

Bedömningen sammanfattas i en skriftlig funktionsbeskrivning som utgör grund för rekommendationer om anpassning och fortsatt stöd.

Märkning

  • Utförare: Mödra- och barnhälsovård, Primärvård | Första linje, Psykiatrisk öppenvård, Psykiatrisk heldygnsvård, Psykiatrisk akutvård, Habilitering, Förskola | Pedagogisk omsorg, Skola | Elevhälsa
  • Yrkesroll: Psykolog
  • Typ av behandling/stöd: Behandlings- och stödförlopp, Planering | Handläggning (inkl. myndighetsutövning) | Samordning, Psykoedukation med eller utan övningsmoment, Anpassning | Hjälpmedel, Omsorg | Omvårdnad, Psykosociala insatser, Psykologisk behandling, Läkemedelsbehandling, Medicinteknisk behandling, Hälsofrämjande insatser, Familj- och närståendestöd, Stöd i boende | Boendestöd, Stöd för studier, arbete och sysselsättning (inkl. rehabilitering), Ekonomiskt bistånd, Utbildning
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år)
  • Tillståndets svårighetsgrad: Lindrig, Medelsvår, Svår