Remissversion: Autism
Förebyggande insatser
Tillgängliggöra insatser i socialtjänsten
Att anpassa möten och insatser inom socialtjänsten ger förutsättningar för delaktighet och jämlikhet i levnadsförhållanden.
Målgrupp eller situation
Individer som har kontakt med eller har insatser genom socialtjänsten.
Kunskapsläge
Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) rekommenderar
- kompetensutveckling till personal inom hela socialtjänsten inklusive personal på LSS-boenden, HVB och SiS olika hem (prioritet 2)
- att tidiga insatser erbjuds efter behov, t.ex. kognitivt eller kommunikativt stöd (prioritet 3).
Kompetenskrav
Kompetens enligt arbetsgivarens beslut.
Sammanfattning
Möten inom socialtjänstens verksamhetsområde kan ske i många olika sammanhang, allt från kortare samtal till stöd och omvårdnad som omfattar hela individens livssituation. Att tillgängliggöra möten och insatser innebär att anpassa kommunikation, bemötande och miljö så att de fungerar oavsett individens funktionsförmåga.
Generella tillgänglighetsanpassningar
- förebygger stress och missförstånd
- ger bättre förutsättningar att ta tillvara individens styrkor
- gör socialtjänsten mer inkluderande.
Genomförande
Behovet av anpassningar och stöd varierar. Gott bemötande och generella anpassningar är till hjälp för alla och minskar behovet av individuella anpassningar. För individer som har svårt att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla kan generella anpassningar vara avgörande för att skapa trygghet och delaktighet.
Individer med autism kan gå miste om möjligheter till stöd eller tacka nej till insatser om de inte är begripliga och anpassade efter individens förutsättningar.
För att skapa goda förutsättningar för individer med mer omfattande behov av stöd och anpassningar, krävs extra tid för förberedelse och planering. Ofta behöver man fråga närstående och personal som känner individen väl om vilket stöd och vilka anpassningar som kan underlätta. I mötet med individen behöver man vara inlyssnande, flexibel och ha tålamod.
Att tillgängliggöra insatser innebär att
- vara tydlig och konkret
- skapa förutsägbarhet och struktur
- ta hänsyn till över- eller underkänslighet för sinnesintryck.
Vara tydlig och konkret
Generella anpassningar som är bra för alla:
- Erbjud individen visuellt stöd, t.ex. genom att skriva, rita eller använda bilder.
- Använd ett konkret språk och undvik ironi, onödigt många ord och vaga uttryck.
- Erbjud krysslistor eller visuella skalor som komplement till öppna frågor.
- Ställ en fråga i taget och ge individen tid att svara.
- Sammanfatta och säkerställ att ni förstått varandra.
- Var prestigelös och be om ursäkt om missförstånd uppstår.
- Erbjud en skriftlig sammanfattning om vad som sagts och eventuellt bestämts.
Vid större behov:
- Använd alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) som passar individen, t.ex. tecken, bildstöd eller föremål.
Skapa förutsägbarhet och struktur
Generella anpassningar som är bra för alla:
- Inför mötet med individen, ge information om syftet, vad som ska hända, med vem eller vilka och hur länge det ska pågå.
- Starta och avsluta på utsatt tid.
- Gå igenom vad som ska hända steg för steg och använd visuellt stöd för att skapa en överblick, t.ex. checklistor eller dagordning på whiteboard.
- Berätta eller visa när ni byter ämne eller moment.
- Ta hänsyn till individens uthållighet och ge utrymme för pauser.
- Håll det du lovar och ge tydlig information vid eventuella förändringar.
Vid större behov:
- Använd kognitivt stöd eller andra hjälpmedel som individen behöver för att tydliggöra tid, struktur och innehåll.
Ta hänsyn till över- eller underkänslighet för sinnesintryck
Generella anpassningar som är bra för alla:
- Undvik ljud som kan uppfattas störande, t.ex. tickande klockor, fläktar eller öppna fönster med ljud utifrån.
- Sätt “tassar” på stolar för att undvika skrapljud.
- Undvik flimrande ljus och starka lampor eller använd lampor med dimmerfunktion.
- Undvik dofter.
Vid större behov:
- Visa förståelse för om individen vill ha luva, keps, solglasögon eller s.k. fingertrixare.
Vid omfattande behov av stöd och anpassningar
Inför mötet med individen:
- Kontakta individens närstående eller boendepersonal för att undersöka behovet av anpassningar. Ta reda på hur man bäst kommunicerar med individen.
- Avsätt tillräckligt med tid.
- Planera vid behov flera tider med möjlighet att öva på eller genomföra olika moment i flera steg. Använd om möjligt samma lokal.
I mötet med individen:
- Använd kognitivt stöd för att tydliggöra tid och vad som ska hända under mötet.
- Använd kommunikativt stöd, t.ex. alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), föremål, bilder eller att rita det man pratar om.
- Skapa en lugn och avskalad miljö för att minimera störande intryck.
- Erbjud hörselskydd och taktila hjälpmedel, t.ex. pop it, piggboll eller fidget spinner. Det kan hjälpa individen att hantera situationen.
Material
Underlätta för personer med autism i möten med socialtjänsten, Socialstyrelsen
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - barn och föräldrar i socialtjänsten, Socialstyrelsen (pdf, ny flik)
Principen om universell utformning, Myndigheten för delaktighet (MFD)
I mötet med socialtjänsten, Riksförbundet Attention
Stöd vid möten, Autism Sverige
Checklista Min kontakt med soc, Attention (pdf, ny flik)
Checklista Mina möten, Attention (pdf, ny flik)