Tidiga insatser för barn och ungdomar

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Behandling och stöd

Tidiga insatser för barn och ungdomar

Rådgivande, psykosociala och behandlande insatser som kan ges vid enklare problematik, i väntan på utredning eller som del av stöd och övriga insatser vid diagnos.

Målgrupp eller situation

Barn och ungdomar med 

  • svårigheter att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla 
  • förmodad autism i väntan på utredning
  • fastställd autism.

Kunskapsläge

Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) rekommenderar att tidiga insatser erbjuds efter behov så snart som möjligt till barn och ungdomar med svårigheter som kan bero på en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, utan att först behöva vänta på utredning (prioritet 3).

Kompetenskrav

Hälso- och sjukvårdspersonal enligt arbetsgivarens beslut.

Sammanfattning

Rådgivande, psykosociala och behandlande insatser kan och bör ges direkt när behov har identifierats. Stödet bör utgå och anpassas utifrån aktuella symtom, funktion och behov och förutsätter inte diagnos.

Vid lättare svårigheter

Det kan vara en tillräcklig hjälp att begripliggöra uppvisade symtom, ge råd för vardagen och eventuellt ta kontakt med förskolan eller skolan, och i förekommande fall socialtjänsten.  

Vid uttalade problem 

Vid större svårigheter kan stödjande, psykosociala och/eller behandlande insatser behövas. Med sådana insatser får en del tillräcklig hjälp att hantera sina svårigheter och då behövs inte någon utredning eller habiliterande insatser på specialistnivå.

Information och råd kan också ge ökad hanterbarhet i väntan på fortsatta utrednings- eller habiliteringsinsatser. Ofta krävs då även riktad information om symtom, orsaker och prognos och vad i miljön som kan påverka. 

Vid diagnostiserad autism bör insatserna utgöra en del av det inledande stödet.

Genomförande

Insatserna bör föregås av initial kartläggning på primärvårdsnivå eller specialistnivå.

Information och råd ges till både barnet eller ungdomen och de närstående. Informationen ska alltid anpassas till barnets eller ungdomens och närståendes förutsättningar

  • Normalisera och begripliggör barns och ungdomars normala utveckling, reaktioner på livshändelser etc.
  • Ge råd om bemötande och anpassning av kravnivå.
  • Ge råd om egenvård för bättre sömnhygien, kost och fysisk aktivitet och råd om skärmanvändning.
  • Ge övergripande information om autism, t.ex. informationsmaterial från Autism Sverige, Attention och Vårdguiden 1177.

Tipsa om informationsmaterial och böcker för barn och ungdomar, t.ex. Attention Ung.

Föräldraskapsstöd kan ge ett förbättrat samspel i familjen och öka föräldrarnas självtillit och förmåga att stödja barnet eller ungdomen i vardagen. Olika program för föräldraskapsstöd, t.ex. COPE och Komet, kan vara till hjälp när barnet eller ungdomen har utagerande problematik.

Vid psykisk ohälsa som påverkar föräldraförmågan bör man rekommendera att föräldern etablerar egen kontakt med sjukvård eller socialtjänst.

Behandlingsinsatser kan ges i grupp eller individuellt och bör fokusera på de problem som barnet eller ungdomen upplever. Det kan handla om självkänsla, utanförskap, problem i kamratrelationer, att förstå och hantera känslor, att handskas med krav och stress eller bristande struktur och rutiner i vardagen.

Barn och ungdomar som har svårt att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla kan få stöd i förskolan eller anpassningar i skolan, oavsett om orsaken är autism eller något annat. Vid behov och om vårdnadshavarna samtycker kan man informera förskolan eller skolan om barnets eller ungdomens svårigheter, och i förekommande fall kan man ta kontakt med socialtjänsten. 

Vid behov av samordnade insatser upprättas en samordnad individuell plan, SIP.

Uppföljning

Insatser ska alltid följas upp så att man kan ta ställning till om de varit tillräckliga eller om ytterligare insatser behövs. I ett uppföljande samtal om aktuell situation och genomförda insatser tillsammans med barnet eller ungdomen, närstående och/eller företrädare för förskola/skola bör man

  • skatta symtom och funktion
  • bedöma om insatser i hem och förskola/skola är tillräckliga.

Har man gjort en samordnad individuell plan, SIP, ska den följas upp.

Barnets eller ungdomens funktionsnivå avgör om ytterligare insatser behövs. Om uppföljningen visar att barnets eller ungdomens problem kvarstår eller har förvärrats i hem, förskola eller skola och fritid bör man ta ställning till behovet av en diagnostisk utredning. 

När insatserna ges som del i stödet efter diagnos ger uppföljningen ett underlag för att ta ställning till om ytterligare insatser behövs.

Om det inte behövs ytterligare insatser avslutas kontakten med tydlig information om hur ny kontakt kan tas om svårigheterna återkommer eller tilltar, till exempel i samband med kritiska skeenden såsom skolstart, stadie- eller lärarbyten.

Material

Första linje-boken, Uppdrag psykisk hälsa

Rekommendationer om skärmanvändning, Folkhälsomyndigheten

Material för barn, ungdomar och närstående

Autism, Umo

Känslogrejen – En guide om känslor, Attention

Attention Ung

Märkning

  • Utförare: Mödra- och barnhälsovård, Primärvård | Första linje, Psykiatrisk öppenvård, Psykiatrisk heldygnsvård, Psykiatrisk akutvård, Habilitering, Somatisk öppenvård, Ungdomsmottagning
  • Typ av behandling/stöd: Behandlings- och stödförlopp, Psykoedukation med eller utan övningsmoment, Anpassning | Hjälpmedel, Psykosociala insatser
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år)
  • Tillståndets svårighetsgrad: Lindrig, Medelsvår, Svår