Remissversion: Autism
Behandling och stöd
Stöd i förskolan
Stöd till barn i förskolan som har svårt att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla.
Målgrupp eller situation
Barn som har svårt att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla.
Kunskapsläge
Skollagens 3:e kapitel reglerar bestämmelser för stöd till barn i förskolan.
Kompetenskrav
Kompetens enligt arbetsgivarens beslut. Förskollärare ansvarar för det pedagogiska innehållet i undervisningen och för att det målinriktade arbetet främjar barns utveckling och lärande.
Sammanfattning
Förskolan ska särskilt uppmärksamma barn som av olika anledningar behöver mer ledning och stimulans eller stöd i förskolan. Barn som behöver ska få stöd utformat med hänsyn till individuella behov och förutsättningar. Stöd i förskolan utgörs av insatser som på olika sätt gör det lättare för barnet att tillgodogöra sig undervisning och delta i aktiviteter och lek.
Genomförande
Innan man ger stöd till barnet bör man först se om man kan anpassa lärmiljön och pedagogiska metoder så att förskolan blir mer tillgänglig för hela barngruppen. Individuellt stöd kan göra miljön än mer tillgänglig för det enskilda barnet.
Barn som har svårt att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla kan vara hjälpta av
- tydliggörande pedagogik på individnivå
- utökat vuxenstöd i socialt samspel, övergångar och lek
- kommunikations- och samspelsträning
- extra stöd i färdighetsträning
- anpassning av den fysiska miljön, t.ex. belysning och möjlighet till lugn och ro.
När barnet får individuellt stöd bör personalen informera och samarbeta med vårdnadshavare. Gemensamma förhållningssätt i förskolan och hemmet ger barnet trygghet och förutsägbarhet som underlättar vardagssituationer.
De insatser eller anpassningar som ges på grupp och/eller individnivå och som är förutsättningar för att ett enskilt barn ska må bra och utvecklas i förskolan ska dokumenteras på det sätt som rektor beslutat och följas upp individuellt.
Tydliggör dagen
Tydliggörande pedagogik syftar till att barnet ska uppleva dagen som meningsfull, begriplig och hanterbar. Målet är att undervisningen ska förmedlas så att barnet vet svaret på följande frågor:
- Vad ska jag göra?
- Varför ska jag göra det?
- Var ska jag vara?
- Med vem ska jag vara?
- När ska jag göra det?
- Hur ska jag göra det?
- Hur länge ska jag göra det?
- Hur mycket ska jag göra?
- Vad händer sen?
Skapa struktur
För att åstadkomma ökad struktur kan man erbjuda
- schema över dagens aktiviteter vid barnets hylla
- stöd att strukturera och planera, t.ex. visa med bilder i vilken ordning barnet ska genomföra en aktivitet
- kortare aktivitetspass och fler pauser
- visuellt stöd i form av t.ex. nyckelknippa med bilder på vardagsaktiviteter som kommuniceras med barnet inför och vid aktivitet
- ett begränsat antal visuellt illustrerade val utifrån ålder och mognad
- färgkodning av lekmaterial (samma färg på det individuella schemat som på lådan där materialet finns).
Stöd i samspel och lek
För att stödja barnet i samspel och lek kan man
- erbjuda ett mindre sammanhang med vuxenstöd för att delta i lek och förstå regler
- erbjuda stöd av vuxen i socialt samspel
- organisera t.ex. samlingar så att barnet får struktur och visuellt stöd i det som sker, hur man fördelar ordet, vad som ska hända härnäst, hur man väljer aktivitet efter samlingen, utifrån individuella förutsättningar
- lotsa barnet genom svåra moment, som att stanna kvar i leken, inte rusa iväg utan att kamrater har förstått avsikten med det barnet vill göra, övergångar mellan aktiviteter, byte av tanke-perspektiv i pågående aktivitet.
Förebygg och hantera utagerande beteende
För att förebygga och hantera utagerande beteenden kan man
- lyfta fram och förstärka det som barnet gör bra
- anpassa kravnivån
- ge tät uppmuntran och beröm
- underlätta att följa regler
- förutse och planera för problemsituationer: övergångssituationer, fri lek, situationer som ställer krav på specifika förmågor, t.ex. att sitta still eller vara tyst
- erbjuda en specifik lugn plats för vila och återhämtning, både förebyggande och vid behov, för att minska risken för ökade stressnivåer
- ge vuxenstöd i den omfattning som barnet behöver för att klara vardagssituationer, t.ex. vid toalettbesök, måltider mm.
Använd pedagogiska hjälpmedel
Pedagogiska hjälpmedel kan stödja inlärning och utveckling av förmågor:
- tidshjälpmedel om barnet har svårt med tidsuppfattning eller behöver stöd för att avbryta en aktivitet, t.ex. timer, äggklocka, appar eller speciella klockor
- visuellt stöd via t.ex. bildstöd eller fotografier
- digitala hjälpmedel där barnet kan dokumentera det hen lär sig via fotografi, film och ljudupptagning.
Uppföljning
Uppföljning av individuellt stöd i förskolan ska ske enligt de rutiner som rektor beslutat avseende stöd till enskilda barn.
Uppföljning av stöd i förskolan bör göras kontinuerligt för att säkerställa att barnet
- utvecklas mot målen i förskolan
- fungerar bra tillsammans med andra barn
- har en bra relation till de vuxna på förskolan
- trivs och känner sig trygg på förskolan.
Om de insatser som satts in inte är tillräckligt effektiva ska stödet intensifieras och anpassas ytterligare till barnets behov.
Material
Levla Förskola, Umeå kommun
Läroplan för förskolan (Lpfö18), Skolverket
Studiepaket NPF, Specialpedagogiska skolmyndigheten
Förskolelyftet, Riksförbundet Attention