Remissversion: Autism
Behandling och stöd
Psykoedukation
Information och utbildning för att öka kunskapen om funktionsnedsättningen och ge strategier för att handskas med vardagen.
Målgrupp eller situation
Individer som är i behov av information och kunskap om autism och råd om strategier för att hantera vardagen.
Kunskapsläge
Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) rekommenderar att individer med autism ges psykoedukation (prioritet 3). Enligt hälso- och sjukvårdslagen är vården skyldig att ge information som är anpassad efter individen.
Kompetenskrav
Enligt arbetsgivarens beslut. En del psykoedukativa program har kursledarutbildningar (se respektive program/utbildning).
Sammanfattning
Psykoedukativa insatser består av muntlig och skriftlig information om autism, om olika insatser, samhällets stöd, och råd om hur individen kan hantera och lösa problem och svårigheter i vardagen. Insatsen riktas till individen och närstående. Erfarenhetsutbyte i grupp kan minska individens känsla av utanförskap och stigmatisering.
Genomförande
Psykoedukation bör erbjudas till individen och närstående i samband med att diagnosen ställts och upprepas senare utifrån behov. Psykoedukation utgör grunden för och ingår i många övriga insatser. Informationen behöver förmedlas och följas upp på ett sätt som är anpassat efter individens förutsättningar och behov. Muntlig information bör kombineras med bildstöd och/eller skriftligt underlag om diagnosen.
Psykoedukation syftar till att öka individens och närståendes kunskap om
- diagnosen, orsaker och prognos
- möjligheter till stöd, insatser och behandling
- vad i miljön som kan påverka hur symtomen kommer till uttryck.
Ökad kunskap ger förutsättningar för delaktighet i beslut rörande olika typer av stöd, anpassning och behandling. Målet är ökad självständighet och känsla av egenmakt. Individen och närstående får en gemensam kunskapsgrund vilket i sin tur ökar förutsättningarna att förutse och hantera situationer och problem som är relaterade till funktionsnedsättningen.
Psykoedukativa insatser
Psykoedukation kan ges i olika former, till exempel webbaserat, fysiskt i grupp eller individuellt. Val av form görs utifrån individens preferenser och behov. Informationen riktas också till närstående, till exempel föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar, partner och barn.
Informationsmaterial
En central komponent i psykoedukation är informationsmaterial och självhjälpsmaterial.
Det finns mycket bra och granskat informationsmaterial om autism men också mycket som inte bygger på evidens och beprövad erfarenhet. Exempel på kvalitetsgranskad, webbaserad information är 1177 Vårdguiden, UMO, Autismforum, Attention och Attention Ung.
Webbutbildning
Webbutbildningar har fördelen att individen kan tillgodogöra sig innehållet i sin egen takt och på tider som hen väljer själv. Det ger möjlighet att repetera vid behov och ställer inte krav på social interaktion. SCOPE och Autismguiden är exempel på webbutbildningar.
Psykoedukation i grupp
Utöver information om autism ingår ofta strategier för bemötande, kognitivt och kommunikativt stöd, information om samhällets stöd och strategier för att hantera vardagen. Gruppformatet ger möjlighet att träffa andra i liknande situation och utbyta erfarenheter. De gruppinsatser som ges vid autism, till exempel KONTAKT och Ha koll, innehåller psykoedukativa inslag. Exempel på renodlade psykoedukativa program är PRIMUS för barn 0–5 år och ALMA för vuxna. PRISMA är ett program som är under utvärdering.
Individuella samtal
Några individuella samtal med psykoedukativa inslag kan komplettera eller ersätta informationsmaterial, webbutbildning eller insats i grupp. För en del är gruppformatet alltför krävande och andra kan behöva stöd för att relatera informationen till sina egna förutsättningar och fungerande i vardagen.
Material
Autism, Kunskapsguiden
Autism, 1177
Material för individen och närstående
Samhällets stöd - Habilitering och hjälpmedel, Region Skåne