NEUROACT

Gå till huvudsidan: Remissversion: Autism

Remissversion: Autism

Behandling och stöd

NEUROACT

Manualbaserad metod för stresshantering och färdighetsträning för individer med bland annat autism.

Målgrupp eller situation

Ungdomar och vuxna med autism eller exekutiva svårigheter av annan orsak som behöver hjälp med att hantera stress i vardagen. 

Kunskapsläge

Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) rekommenderar att 

  • barn med autism och symtom på ångest erbjuds kognitiv beteendeterapi (KBT) anpassad för barn med autism (prioritet 2)
  • individer med autism erbjuds psykoedukation (prioritet 3).

Kompetenskrav

Kursledarutbildning i NEUROACT.

Sammanfattning

Metoden bygger på acceptance and commitment therapy (ACT), en form av kognitiv beteendeterapi (KBT), och inkluderar psykoedukation. Målet är att lära ut färdigheter för att möta utmaningar och/eller stressande situationer såsom

  • sensorisk överbelastning (t.ex. ljud, ljus, lukter eller känsel)
  • bristande reglering av känslor och kroppsfunktioner
  • förändringar i miljön och nya situationer
  • situationer som överbelastar individens sociala förmåga.

Genomförande

NEUROACT består av tolv sessioner i grupp, vanligen med åtta–tio deltagare. Varje session är cirka två timmar men anpassas efter deltagarnas uthållighet.

Insatsen utgår från ett upplevelsebaserat lärande och innehåller praktiska övningar i stresshantering, medveten närvaro och acceptans. Övningarna genomförs både under och mellan sessionerna. Deltagarna gör även enkla reflektions- och skrivövningar. Materialet har ett pedagogiskt förhållningssätt anpassat till målgruppens förutsättningar.

NEUROACT SKOLA

Utformat för att användas i klassrumsmiljö. Programmet innehåller även vägledning för anpassning av klassrum och pedagogik.

NEUROACT UNGDOM

Utformat för att hjälpa ungdomar från 13 år att hantera vardagliga stressfaktorer. 

NEUROACT VUXEN

Utformat för att hjälpa vuxna att hantera vardagliga stressfaktorer. 

NEUROACT IF

Utformat för att stödja individer med intellektuell funktionsnedsättning i att hantera vardagliga påfrestningar.

Uppföljning

Vid sista sessionen får deltagarna sammanfatta vad de tar med sig av insatsen. Behovet av ytterligare stöd och insatser för stresshantering bör även följas upp individuellt.

Material

NeuroACT Online, BRAINPROOF

Märkning

  • Utförare: Primärvård | Första linje, Psykiatrisk öppenvård, Habilitering, Skola | Elevhälsa
  • Yrkesroll: Läkare, Psykolog, Sjuksköterska, Undersköterska | Behandlingsassistent | Skötare, Vårdbiträde, Logoped, Dietist, Fysioterapeut, Arbetsterapeut, Kurator | Socionom, Psykoterapeut, Lärare | Förskollärare | Fritidspedagog, Specialpedagog | Speciallärare
  • Typ av behandling/stöd: Psykoedukation med eller utan övningsmoment, Psykologisk behandling
  • Åldersgrupp: Barn (0-17 år), Vuxna (18-64 år), Äldre (65- år)
  • Tillståndets svårighetsgrad: Lindrig, Medelsvår, Svår