Remissversion: Autism
Behandling och stöd
KONTAKT
Manualbaserad social färdighetsträning i grupp med fokus på kommunikation och social interaktion.
Målgrupp eller situation
Barn och ungdomar med autism utan intellektuell funktionsnedsättning.
Kunskapsläge
Socialstyrelsens nationella riktlinjer (NR) rekommenderar att barn med autism och nedsatt social samspelsförmåga, men ingen intellektuell funktionsnedsättning, erbjuds social färdighetsträning (manualbaserad) (prioritet 4).
Kompetenskrav
Tvådagars grundkurs och certifiering för KONTAKT-grupptränare rekommenderas men är inte obligatoriskt.
Sammanfattning
KONTAKT är en metod för social färdighetsträning som utgår från barnets eller ungdomens behov och motivation. Målet med insatsen är
- förbättrad förmåga till social interaktion och kommunikation
- ökad medvetenhet om sig själv och andra
- förbättrad problemlösningsförmåga
- stärkt social kompetens
- ökad förmåga att förstå sin egen roll i sociala sammanhang
- stärkt självförtroende i sociala sammanhang.
Metoden bygger på kognitiva beteendeterapeutiska principer såsom psykoedukation, modellinlärning, beteendeaktivering och kognitiv träning.
Genomförande
KONTAKT ges i grupp och har en tydlig struktur och återkommande aktiviteter för varje tillfälle. Insatsen finns i kort eller lång version, 12 eller 24 sessioner, till barn i åldrarna 8–12 och ungdomar i åldrarna 13–19. Gruppen består vanligtvis av 4–8 deltagare. Inför gruppstart gör man en individuell bedömning gällande barnets eller ungdomens specifika behov, motivation och förutsättningar för deltagande i gruppen.
KONTAKT syftar till att ge barnet eller ungdomen ökad medvetenhet om sociala sammanhang och egna förmågor. Barnet eller ungdomen får lära sig nya sociala strategier och hur de kan användas men får själv välja om och hur hen vill använda dem.
Gruppträffarnas upplägg och innehåll
Under träffarna arbetar man med att gemensamt ta fram lösningar på utmaningar från deltagarnas vardag. Varje deltagare väljer även ett eller flera individuella mål med insatsen. Helst ska deltagarna själva formulera mål, men om det är svårt kan de få stöd att välja ett mål som de känner sig motiverade att jobba med.
Målen kopplas till övningar som till exempel kan handla om strategier för att ta kontakt med andra och att bättre förstå egna och andras kroppsspråk och ansiktsuttryck. Övningarnas svårighetsgrad och komplexitet ökar för varje session.
Mellan varje session gör deltagarna hemuppgifter med stöd av sina föräldrar. Föräldrarna deltar i parallella träffar som ges i början, mitten och slutet av terminen.
SKOLKONTAKT
SKOLKONTAKT följer en egen manual med tillhörande arbetsböcker som anpassats för att ges i skolan. Insatsen ges under tolv veckor med tre gruppträffar varje vecka. Insatsen är under utvärdering.
Uppföljning
Vid sista sessionen får deltagarna sammanfatta vad de har lärt sig av insatsen och vilka strategier de vill fortsätta att använda i sin vardag. Behovet av ytterligare stöd och insatser för social färdighetsträning bör även följas upp individuellt.
Material
KONTAKT – En metod för social färdighetsträning i grupp för autistiska unga | Karolinska Institutet, Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND)