Remissversion: Autism
Behandling och stöd
Insatser vid skolfrånvaro
Insatser vid skolfrånvaro hos elever med svårigheter att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla.
Målgrupp eller situation
Elever som har svårt att förstå och hantera socialt samspel och att vara flexibla, däribland elever med autism, som behöver insatser på grund av frånvaro.
Kunskapsläge
Skolverket framhåller att tidig upptäckt och systematiska insatser är avgörande för att hantera frånvaro framgångsrikt.
En systematisk översikt gjord av Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) (2025) visar att skolklimatet, undervisningens innehåll och utformning, ett tvärprofessionellt samarbete samt personalens bemötande och engagemang har betydelse för att förebygga och minska skolfrånvaro.
Kompetenskrav
Enligt arbetsgivarens beslut.
Sammanfattning
Insatserna syftar till att öka närvaron genom att ge individuellt stöd riktat mot de orsaker till frånvaron som framkommit i utredningen.
Genomförande
Insatser vid skolfrånvaro ska bygga på vad som framkommit vid en utredning av orsaker till frånvaro. Skolpersonalen ska tillsammans med eleven och vårdnadshavare göra en plan för vilka insatser som behövs och hur de är kopplade till frånvaron. Arbetet med att främja närvaro och förebygga skolfrånvaro bör fortgå parallellt.
En elev med skolfrånvaro kan behöva extra anpassningar och/eller särskilt stöd. För att eleven ska ges särskilt stöd ska en utredning av behov av särskilt stöd göras och beslut om åtgärdsprogram tas.
Vid långvarig frånvaro bör återgången till skolan planeras noga tillsammans med eleven och vårdnadshavare. Det stöd som eleven har fått under sin frånvaro eller vid återgången bör fasas ut successivt. All personal på skolan kan medverka i insatser för att eleven ska öka sin närvaro.
Insatser vid frånvaro
Tydliggörande pedagogik och en tillgänglig lärmiljö är ofta centralt för att få till stånd ökad närvaro i skolan. Det kan göras genom att
- anpassa krav efter förmåga
- ge stöd i att planera skoluppgifter, t.ex. visuellt och med delmål
- låta eleven använda mallar eller checklistor i undervisningens uppgifter för att gå från del till helhet och förstå sammanhang
- ge eleven möjlighet att redovisa enskilt och/eller på annan plats
- ge eleven möjlighet att använda hjälpmedel som fidgets, stressbollar, ståbänk, sittbollar, skärmar, hörselkåpor mm
- ge tydlig struktur i den fysiska miljön, t.ex. skyltar, uppmärkta lådor mm
- ha bestämda platser i klassrummet och skolmatsalen
- sanera intryck
- ge beröm och visa på framsteg, gärna visuellt
- utgå från elevens intressen i utformandet av skoluppgifter
- ge eleven möjlighet att sitta enskilt/i liten grupp
- förbereda förändringar
- tillsammans med eleven ta fram alternativa strategier för att hantera svårigheter som kan uppkomma.
Ge stöd för att skapa bra relationer till elever och vuxna, till exempel genom att
- använda visuellt stöd såsom seriesamtal, sociala berättelser och ritprat
- ge stöd i kontakten med klasskamrater
- hjälpa till att reda ut eventuella konflikter med andra elever
- ha en bestämd person som eleven kan gå till om hen behöver stöd.
Skolan kan också ge stöd till eleven utanför klassrummet, till exempel genom
- att ha kontakt på morgonen med eleven och vårdnadshavare
- att hjälpa eleven att komma till klassrummet, t.ex. möta upp eleven på skolgården
- samtalsstöd med elevhälsan.
Samarbete med vårdnadshavare
Ett nära och konstruktivt samarbete med vårdnadshavare bygger på
- en regelbunden och strukturerad kontakt och kommunikation med vårdnadshavare, t.ex. dags- eller veckoavstämning
- att vårdnadshavare känner sig delaktiga och har inflytande över processen och beslutade insatser
- att skolan arbetar tillsammans med vårdnadshavarna mot ett gemensamt och överenskommet mål.
Elevhälsans roll
För hjälp med insatser till elever med skolfrånvaro kan det behövas stöd från elevhälsans kompetenser. Elevhälsans tvärprofessionella team har en betydelsefull roll i att ge stöd till elever, vårdnadshavare och pedagoger.
Elevhälsan kan också fungera som länk till sjukvården och socialtjänsten. För att dela information mellan huvudmän krävs samtycke från vårdnadshavare.
Samarbete med andra aktörer
Samarbete mellan skola, socialtjänst och hälso- och sjukvård behövs ofta kring elever med skolfrånvaro, till exempel genom
- skolsociala team, bestående av personal från skola och socialtjänst, som arbetar på skolan tillsammans med skolans personal för att ge stöd vid skolfrånvaro
- att ge stöd till vårdnadshavare för att stärka deras förmåga att stödja eleven
- samverkan med socialtjänsten vid t.ex. öppenvårdsinsatser och orosanmälan i samband med omfattande skolfrånvaro
- samverkan med hälso- och sjukvården, t.ex. i samband med att eleven genomgår en utredning eller får olika typer av insatser.
Flexibla lösningar
Ibland behövs flexibla lösningar för att nå fram och skapa en relation vid situationer där det annars är svårt. Flexibla lösningar bör användas på ett sätt som inte riskerar att vidmakthålla en långvarig eller permanent frånvaro från skolan. Syftet är att skapa tillit och en vilja att komma tillbaka till skolan. Exempel på flexibla lösningar är att
- möta eleven utanför skolan
- över en längre period ha återkommande kontakt med eleven som inte är i skolan, t.ex. genom sms, digitala plattformar eller mejl, telefonsamtal och/eller gå hem till eleven
- inleda skolarbetet med uppgifter som stärker elevens självförtroende
- om eleven har tillit till en specifik skolpersonal, frigöra denne för eleven
- använda elevcoacher, elevsamordnare och frånvaroteam som arbetar särskilt med att ge stöd vid frånvaro
- ge insatser efter beslut om särskilt stöd.
Uppföljning
Effekten av insatserna ska följas upp systematiskt och i samarbete med elev, vårdnadshavare och eventuella andra aktörer. Beroende på resultatet tas beslut om fortsatta eller förändrade insatser. Om insatserna inte leder till önskad effekt eller om situationen för eleven förändras ska en ny eller fördjupad utredning av orsaker till frånvaron göras.
Material
Skolans insatser för att främja närvaro och förebygga frånvaro för alla elever – Webbutiken, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)
Ifous fokuserar: Skolnärvaro, Ifous
Främja skolnärvaro, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)